• LinkedIn
  • Twitter

Record aantal shopper activaties Bedankt Plant 2021

13 januari 2022

Terugblik op drie van de elf samenwerkingen

In 2021 organiseerden we maar liefst elf shopper activaties als onderdeel van de Bedankt Plant-campagne. Dat deden we in onze kernlanden: Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en daarbuiten in Spanje. De shopper activaties vertaalden de Bedankt Plant-boodschap naar de winkelvloer. Door de resultaten goed te monitoren en te meten kunnen we de opgedane kennis direct toepassen bij volgende samenwerkingen. Enkele resultaten van de shopper activaties Bedankt Plant 2021 delen we hier.

Bakker.com - Online shopper activatie met Anthurium en Bromelia

Afbeelding
Record aantal shopper activaties Bedankt Plant 2021 Bakker.com

Onze eerste shopper activatie met een plantenwebshop was een samenwerking tussen Bakker.com, Elho, de promotiecollectieven Anthurium Info en Bromelia, en Bloemenbureau Holland. De shopper activatie liep in alle vier de kernlanden. Het aanbod: Koop een Anthurium/ Bromelia en krijg een Elho-pot cadeau. Doel was om zoveel mogelijk consumenten te trekken naar de actiepagina van Bakker.com en ze tot aankoop te verleiden.

Resultaten & highlights:

  • De online doelstellingen zijn behaald. In totaal zijn er bijna 7.7 miljoen impressies gegenereerd en haalde de campagne ruim 55.000 clicks!
  • Uit kwantitatief onderzoek onder consumenten bleek dat 21% van de ondervraagden bewust was van de Bakker.com-promotie en de actie het rapportcijfer 7 kreeg. De helft van de ondervraagden vindt het aanbod aantrekkelijk genoeg om tot aankoop over te gaan.

Belangrijkste leerpunt
Ondanks het hoge aantal bezoeken op de aankooppagina viel het aantal online aankopen tegen. Of dit ligt aan de timing, het aanbod en/of het aankoopproces onderzoeken we samen met Bakker.com.

Albert Heijn – De Kamerplanten top 10
Dit w

Afbeelding
Record aantal shopper activaties Bedankt Plant 2021 Albert Heijn
as de shopper activatie met het grootst aantal partners tot nu toe: Waterdrinker, kwekerspromotiecollectieven Anthurium, Air So Pure, Bromelia Specialist en Orchidee Nederland, Pokon, Albert Heijn en Bloemenbureau Holland. Doordat wij allemaal investeerden was er veel mogelijk op het gebied van promotie en plukten wij hier allemaal de vruchten van. De shopper activatie vond plaats bij ruim 700 AH-filialen en introduceerde een nieuw type activatieaanbod, namelijk: het tijdelijk in de spotlight zetten van specifieke producten. Doel van de Albert Heijn Top 10 kamerplanten was het verhogen van de omzet van kamerplanten door tijdelijk meer winkelruimte in te richten voor een divers plantenaanbod.

Resultaten & highlights:

  • We maakten een speciale insert (klein boekje) voor in de Allerhande waarmee we 2,2 miljoen consumenten bereikten.
  • De omzetdoelstelling is ruim behaald.
  • Het plantenaanbod viel echt op door de diversiteit en omvang van het assortiment. En door de opvallende winkelcommunicatie met posters en bedrukte hoezen.
  • Albert Heijn was enthousiast over deze shopper activatie en zette aanvullende communicatie met een groot bereik in: abri’s, displays, de Bonusfolder en digitale schermen.

Belangrijkste leerpunt
Een nette presentatie van tien verschillende planten op verschillende rolcontainers valt niet mee. Ook was er onvoldoende ruimte om de Top 10 goed op volgorde te zetten in de winkels.

Rewe – Herhaling van samenwerking met Bromelia en Orchidee

Afbeelding
Record aantal shopper activaties Bedankt Plant 2021 Rewe

In Duitsland organiseerden we een shopper activatie in 3.000 REWE-supermarkten. Een hele operatie! Het was een gezamenlijke inspanning van REWE, Greenyard, Orchidee Nederland, de Bromelia specialist en Bloemenbureau Holland. De insteek: koop een Orchidee of Bromelia en krijg een geurkaart (week 30) of conditioner (week 41) cadeau. Doel van deze shopper activaties was tweeledig: enerzijds het verbeteren van de presentatie op de winkelvloer en anderzijds om een onbekend product (Bromelia) te introduceren naast de promotie van een bekend product (Orchidee).
Hiermee konden we de derving van Orchidee en Bromelia met 10% verlagen.

Resultaten & highlights:

  • Vanuit Pflanzenfreude.de deden we een campagne op social media, waarbij we ons richtten op de consumenten die de Danke Pflanzen-campagne hadden gezien. Hiermee bereikten we meer consumenten dan verwacht.
  • Door twee planten te combineren, lukte het  ons om de Bromelia in het schap bij Rewe te krijgen.
  • We creëerden een plug-and-play winkelpresentatie op een eurocontainer, waarbij het product inclusief de juiste communicatie de winkel in werd gereden.
  • De verkoopdoelstellingen voor beide producten zijn behaald.

Belangrijkste leerpunt
Na eerdere shopper activaties bij Rewe merkten we dat de grootste uitdaging ligt in een nette winkelpresentatie. Gelukkig zien we ieder jaar verbetering, maar ook nu merkten we op dat lang niet alle winkels de presentatiemogelijkheden optimaal gebruikten.

Overzicht shopper activaties Bedankt Plant 2021

  1. Aldi supermarkten Duitsland: Ontvang gratis orchideeënvoeding bij de aankoop van orchideeën
  2. Aliat tuincentra Spanje: Plantenpot cadeau bij aankoop van een Orchidee 
  3. Groenrijk tuincentra Nederland: Krijg een mini Anthurium cadeau bij aankoop van twee Anthuriums
  4. Rewe supermarkten Duitsland: Tropische geurkaart cadeau bij aankoop van een Orchidee of Bromelia 
  5. Jumbo supermarkten Nederland: Krijg een gratis orchideeënpot bij aankoop van een Orchidee
  6. Webshop Bakker.com in Nederland, Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk: Ontvang een gratis Elho pot bij aankoop van een Bromelia of Anthurium 
  7. Jumbo supermarkten Nederland: Een watergeefsysteem cadeau bij aankoop van een Bedankt Plant-kamerplant 
  8. Rewe supermarkten Duitsland: Plantenvoeding cadeau bij aankoop van een Orchidee of Bromelia
  9. Albert Heijn supermarkten Nederland: De Top 10 kamerplanten 
  10. Jumbo supermarkten Nederland: Krijg een gratis orchideeenpot bij aankoop van een Orchidee 
  11. E. Leclerc supermarkten Frankrijk: Orchideeënvoeding cadeau bij de aankoop van orchideeën                                          

Meer informatie
Meer weten over onze shopper activaties en wat dit voor jouw business kan betekenen? Neem contact op met Ivo van Orden, manager activatie, via ivanorden@bloemenbureauholland.nl of +31(0)651 10 70 12.

                  
Januari 2022