Kenniscentrum
Het centrale punt voor onderzoeksresultaten en kennis over consumenten en de branche
Data en onderzoek vormen het fundament voor kennisgedreven marketing. We doen steeds meer (wetenschappelijk) onderzoek; naar consumentengedrag en -behoefte bijvoorbeeld, maar ook naar onze sector. Want hoe meer we weten, hoe beter we in kunnen spelen op de behoeften van de consument. En dat helpt ons om samen de sector te versterken.
Via dit kenniscentrum delen we resultaten van onderzoeken naar consumentengedrag, welzijnseffecten van bloemen en planten en de milieu-impact van onze sector. Ook helpen we partners via het kenniscentrum om informatie verder te verspreiden.
Zo versterken we het imago van onze sector
Door middel van onderzoek verzamelen we belangrijke kennis en inzichten over onze sector. Bijvoorbeeld over welke thema’s consumenten praten, voor welke gelegenheden ze bloemen en planten kopen en hoe ze over onze sector denken. Ook kwekers, handelaren en sectororganisaties hebben hier baat bij. Hoe beter we consumenten en hun behoeften kennen, hoe gerichter we met ze kunnen communiceren.
Daarnaast gebruiken we de onderzoeken om claims wetenschappelijk te onderbouwen. Denk aan de positieve effecten van bloemen en planten op ons welzijn. Bewijsvoering van de positieve impact van bloemen en planten maakt onze communicatie niet alleen objectiever, maar draagt ook bij aan een beter sectorimago.
Typen onderzoeken en onderzoeksmethoden
De onderzoeken die we (laten) uitvoeren zijn gericht op de consument en op onze sector in het algemeen. Dit doen we in samenwerking met gerenommeerde onderzoeksbureaus, universiteiten en partners uit de markt. De inzichten helpen ons bij de ontwikkeling van onze communicatiestrategie en die van kwekers, handelaren en sectororganisaties.
Naast de behoefte aan kennis en inzicht bij ons en onze partners in de sierteeltsector, zien we ook onder consumenten een toenemende interesse in onderwerpen als welzijn en duurzaamheid. Door actief te communiceren over deze thema’s en de positieve impact die we met bloemen en planten en als sector willen maken, versterken we het imago van de sector onder consumenten.
Onderwerpen
Ons kenniscentrum bevat onderzoeken naar de volgende gebieden:
- Aankoopgedrag
We analyseren de belangrijkste verkoopkanalen en welke factoren de aankoopbeslissingen van consumenten beïnvloeden. - Imago
Het beeld dat consumenten van onze sector en producten hebben, monitoren we het hele jaar door. Hiermee brengen we in kaart hoe consumenten over onze sector denken en hoe de beeldvorming zich ontwikkelt. - Welzijnseffecten van bloemen en planten
We onderzoeken de positieve effecten van bloemen en planten op het welzijn van mensen en onze economie. - Milieu-impact
Naast de impact van de sierteeltsector op het milieu, onderzoeken we ook de positieve bijdrage van duurzaamheidsontwikkelingen
Activiteiten- & communicatielogboek
In het activiteitenlogboek vind je naast een overzicht van B2C en B2B activiteiten en communicatiemomenten, ook onderzoeken die Bloemenbureau Holland uitvoert. Benieuwd welke onderzoeken we hebben afgerond, nu lopen of op de planning staan? Bekijk logboek.
Heb je vragen over het Kenniscentrum?
Neem gerust contact met Constant Berkhout, Research Manager a.i., cberkhout@bloemenbureauholland.nl.
Voorgaande onderzoeken
In de lijst hieronder vind je enkele onderzoeken die we hebben uitgevoerd.
Resultaten onderzoek bewuste en onderbewuste welzijnsassociaties met snijbloemen
In opdracht van Bloemenbureau Holland heeft onderzoeksbureau CloudArmy de welzijnsassociaties met snijbloemen in kaart gebracht.
Hoe goed zijn bloemen en planten voor ons welzijn? Wageningen University en Research onderzocht het
Veel mensen associëren bloemen en kamerplanten met positieve gevoelens. Maar welke impact hebben ze echt op ons welzijn?
Resultaten onderzoek naar attitudes en koopgedrag van consumenten in verschillende landen
In 2024 hebben we een diepgaand onderzoek laten uitvoeren naar de attitudes en het koopgedrag van planten- en bloemenkopers in Nederland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.
Consumentenpanel Duitsland: dit weten we over het consumentengedrag
In 2024 laten we een onderzoek uitvoeren met consumentenpaneldata om meer te leren over hoe consumenten bloemen en planten kopen.