Resultaten onderzoek bewuste en onderbewuste welzijnsassociaties met snijbloemen
In opdracht van Bloemenbureau Holland heeft onderzoeksbureau CloudArmy de welzijnsassociaties met snijbloemen in kaart gebracht. Hierbij zijn zowel bewuste als onderbewuste waarnemingen en overtuigingen van consumenten in Nederland en het Verenigd Koninkrijk onderzocht. Het onderzoek geeft waardevolle inzichten die we gebruiken in onze campagnes en communicatie. Hier lees je de belangrijkste resultaten en meer informatie over de methode en onze doelstelling.
Belangrijkste resultaten
Uit het onderzoek kwamen een aantal opvallende resultaten naar voren:
- Geluk en thuisgevoel domineren: zowel Nederlandse als Britse consumenten associëren snijbloemen het sterkst met geluk en een thuisgevoel. In Nederland is de associatie met 'gezelligheid' bijzonder sterk, terwijl Britse consumenten ook zorg en ontspanning hoog waarderen.
- Opvrolijkeffect: in beide landen wordt het ‘opvrolijk effect’ het sterkst geassocieerd met snijbloemen.
- Sociale connecties in Nederland: wanneer er aan de Nederlandse consumenten gevraagd werd of ze bloemen associëren met het versterken van sociale connecties, zei het merendeel ‘ja’. Bij het meten van de onderbewuste associaties kwam de associatie tussen bloemen en sociale connecties minder sterk naar voren.
- Zowel Nederlandse als Britse consumenten zien bloemen niet als een gepast ‘cadeau’ wanneer je excuses aan iemand moet aanbieden of sorry wil zeggen.
Wat kunnen we met deze inzichten?
De inzichten uit dit onderzoek benutten we op verschillende manieren.
- Emotionele communicatie: de sterke associaties met geluk en thuisgevoel kunnen gebruikt worden in marketingcampagnes om de emotionele voordelen van bloemen te benadrukken.
- Specifieke gelegenheden: de inzichten, zoals het opvrolijkeffect dat bloemen hebben, kunnen gericht ingezet worden om verkoopmomenten te optimaliseren.
- Sector imago: met communicatie over de welzijnseffecten van bloemen kunnen we de sector versterken.
Meer weten over het onderzoek? Lees hieronder verder
Doel en onderzoeksmethode
Het primaire doel van dit onderzoek was om de onderbewuste welzijnsassociaties van consumenten ten aanzien van bloemen bloot te leggen. Om dit te kunnen doen, hebben we een type neuro-onderzoek (genaamd een impliciete associatie test) laten uitvoeren. In zo’n onderzoek worden geen directe vragen gesteld over meningen of gevoelens, maar wordt de reactietijd van mensen op iets gemeten. Dit is een betere manier om te achterhalen wat mensen echt denken of voelen, dan door ernaar te vragen in de vorm van een vragenlijst of interview. In praktijk bestaat er namelijk vaak een verschil tussen wat mensen zeggen dat ze denken en voelen, en wat ze daadwerkelijk denken en voelen. Met een impliciete associatie test omzeil je dit verschil.
Naast associaties zijn ook de redenen voor het geven van bloemen in kaart gebracht. Inzichten in zowel welzijnsassociaties als geefmomenten helpen ons onze communicatiestrategie te versterken en relevanter te maken. Door ook een vragenlijst voor te leggen konden we een verschil zien tussen wat mensen met hun ratio overwegen en wat ze intuïtief belangrijk vinden.
Het onderzoek werd uitgevoerd onder 600 respondenten, verdeeld over 300 Nederlanders en 300 Britten, met leeftijden variërend van 18 tot 75 jaar.
Onderzoeksvragen en welzijnsassociaties
In het onderzoek stonden de volgende drie vragen centraal:
- Met welke welzijnsaspecten worden snijbloemen het meest geassocieerd?
- Welke welzijnsaspecten zijn belangrijk in relatie tot snijbloemen?
- Bij welke gelegenheden zijn de welzijnsaspecten van snijbloemen van toepassing?
Op basis van eerder onderzoek hebben we een lijst gemaakt van veelvoorkomende welzijnsassociaties met bloemen:
- Geluk
- Ontspanning
- Stressvermindering
- Gezelligheid
- Energieboost
- Bijdrage aan concentratie
- Versterkte creativiteit
- Creëren van sociale connecties
- Faciliteren van zelfexpressie
- Gevoelens van zorg
Meer weten over welzijnsassociaties of andere onderzoeken?
Dit artikel bevat de meest opvallende resultaten. Benieuwd naar het volledige onderzoek of specifieke details? Neem gerust contact op met Constant Berkhout, Research Manager a.i., cberkhout@bloemenbureauholland.nl.