Consumentenpanel Duitsland: dit weten we over het consumentengedrag
In 2024 laten we een onderzoek uitvoeren met consumentenpaneldata om meer te leren over hoe consumenten bloemen en planten kopen. Dit onderzoek biedt waardevolle inzichten die helpen om gerichte campagnes en promoties te ontwikkelen. Hier lees je de resultaten van Q1 en Q2 van 2024.
Eerste resultaten: het voorjaar doet tuinen in Duitsland opbloeien
Per kwartaal maken we de resultaten van het onderzoek inzichtelijk. Wat zien we over de eerste twee kwartalen van 2024?
Marktwaarde steeg met 32,1%
De Duitse markt voor bloemen en planten steeg in Q2 met 32,1% in waarde. Deze groei werd vooral gedreven door een toename in het aantal verkochte tuinplanten en een hogere prijs per consument. Het totale aantal consumenten dat bloemen en planten kocht, bleef stabiel ten opzichte van Q1. Het aantal verkochte kamerplanten en snijbloemen nam licht af.
Meer winkelbezoeken en hogere gemiddelde aankoopwaarde
In het voorjaar kopen consumenten vaker planten, wat resulteert in meer producten per aankoop dan in het eerste kwartaal.
De supermarkt als belangrijkste verkoopkanaal
De supermarkt blijft het belangrijkste verkoopkanaal voor bloemen en planten, met 45% van het volume en 28% van de omzet in Q2. Andere belangrijke kanalen qua volume zijn tuincentra en bouwmarkten, gezamenlijk goed voor 23% van het volume. Qua omzet volgen na de supermarkten de bloemenwinkels (18%) en tuincentra (14%) op de tweede en derde plaats. Online verkoop vormt een heel klein deel van de totale afzetmarkt. Slechts 1% van de consumenten uit het panel koopt bloemen online. Opvallend is wel dat de gemiddelde waarde per aankoop een stuk hoger ligt (€30) dan in de supermarkt (€4,29).
Inzichten per leeftijdscategorie
De data onthullen interessante verschillen in koopgedrag tussen leeftijdsgroepen. In Q2 kochten consumenten uit alle leeftijdscategorieën meer tuinplanten dan in Q1, waarbij oudere consumenten (35-49 jaar zonder kinderen, 50-plussers zonder kinderen en alleenstaande 50-plussers) de grootste bijdrage leveren. Deze groepen kopen ook vaker bloemen en planten dan anderen, maar het aantal keer dat ze bloemen kochten daalde in Q2 licht. Desondanks kopen oudere consumenten nog altijd vaker bloemen dan jongere consumenten en gezinnen.
Wat doen we met deze inzichten?
Dit type onderzoek is ontzettend waardevol omdat we ook kijken naar de achterliggende oorzaken van veranderingen in onder andere verkoopcijfers, gemiddelde aankoopprijs en aankoopfrequentie. Hierdoor leren we het shoppergedrag en de motivaties van consumenten beter begrijpen, waar kwekers en handelaren weer op kunnen inspelen.
Over het consumentenpanel
In Duitsland bestaat het Consumer Panel CP+ 2.0 Planten uit een groep van 25.000 mensen (bruto) die regelmatig hun aankopen van bloemen en planten doorgeven. De gegevens uit deze groep worden gewogen en aangepast om een beeld te geven van de totale particuliere consumptie op de Duitse markt. Dit levert gedetailleerde informatie op over:
- koopfrequentie: het aantal keer dat ze bloemen en/of planten kopen
- verkoopkanalen: bij welke fysieke en online winkels ze dit doen
- verschillen en/of overeenkomsten tussen leeftijdscategorie en type huishouden;
- en hoe dit koopgedrag zich door de tijd ontwikkelt.
Vragen over het onderzoek?
Neem gerust contact op met Constant Berkhout, Research Manager a.i., cberkhout@bloemenbureauholland.nl.
Andere onderzoeken lezen?
Bron: Europanel - CPS-GfK/YouGov Germany, ConsumerPanel CP+ 2.0 Plants
Disclaimer: Alleen te gebruiken in de verstrekte context, voor vragen kunt u contact opnemen met Bloemenbureau Holland.