• LinkedIn
  • Twitter

Zo activeerden we consumenten in 2020

15 januari 2021

Terugblik op de shopper activaties van afgelopen jaar

Bij het beschrijven van onze shopper activaties van 2020 kunnen we er niet omheen: door Corona moesten we diverse geplande shopper activaties on hold zetten. Toch zijn er elf activaties gerealiseerd, in verschillende landen. Door winkelpromoties met een toegevoegde waarde of een beleving slaagden we erin de consument te verleiden (meer) bloemen en planten te kopen. Een terugblik op een aantal highlights en uitleg over het onderliggende consumentenonderzoek.

Afbeelding
Shopper activaties: zo activeerden we consumenten in 2020
Druk derde en vierde kwartaal in 2020
Vanaf juni 2020 lanceerden we diverse shopper activaties in Duitsland, Frankrijk, Nederland en zelfs in Zweden. Dat deden we niet alleen, maar samen met bloemistenketens, supermarkten en tuincentra. Activaties als 'Win een parfumworkshop’ bij Nederlandse bloemisten, ‘Win een terrasverwarmer’ bij GroenRijk of ‘Win groenstylingadvies en shoptegoed’ bij Intratuin. Bij supermarktketen Jumbo was het aanbod een gratis watergeefsysteem bij aankoop van groene kamerplanten. Bij de Duitse bloemistenketen Blume 2000 draaide de promotie om een heel speciaal Kokedama DIY cadeaubox bij aankoop van orchideeën, terwijl de consument bij de Franse supermarkten van E.Leclerc een orchideeënconditioner cadeau gedaan werd. Bij het Duitse Kaufland kreeg men naast de conditioner ook een ompot cadeau. Het Zweedse Blomsterlandet maakte klanten blij bij aankoop van orchideeën met een trendy plantenpot en in Frankrijk zetten we bij bloemisten ApéroFleurs in de spotlight. In december tenslotte activeerden we consumenten in Nederland én Duitsland om een amaryllisboeket te kopen bij Fleurop, waarbij ze kans maakten op een Fleurop bloemenbon of een boeket uit de wintercollectie.

Kwaliteit boven kwantiteit
Elf shopper activaties is natuurlijk een mooi aantal in zo’n lastig jaar, maar het draait vooral om de kwaliteit. Ook die scoorde goed. Vrijwel alle promoties slaagden er in meer bloemen en planten te verkopen. Zo kochten consumenten tijdens de Urban Jungle plantenmarkt bij Jumbo 20% meer kamerplanten dan in dezelfde periode in 2019. En zorgden we samen met Blume 2000 voor een 40 tot 45% hogere omzet met orchideeën. Dat zijn fijne resultaten! Lees meer over de resultaten van de drie beste shopper activaties van 2020.

Onderzoek naar shopper activaties 
We ontwikkelden shopper activaties op basis van onderzoek naar winkelgedrag- en voorkeuren van consumenten. Zo voerde ons onderzoeksbureau Glocalities een uitgebreid consumentenonderzoek gericht op shopper activaties uit in Duitsland en Frankrijk. Daaruit blijkt onder andere dat natuurlijke displaymaterialen, mooie verlichting en een creatieve, maar geordende presentatie bepalend zijn op het moment van aankoop. Ook blijkt de prijs niet allesbepalend: liever krijgt de consument een mooi bijpassend product bij aankoop van bloemen of planten. Waardevolle uitkomsten om verleidelijke activaties te kunnen ontwikkelen. Lees meer over de onderzoeksresultaten.

We doen het niet alleen
Momenteel voeren we gesprekken over mogelijke shopper activaties met sectorpartijen en retailers in 2021. Samenwerking is daarbij het toverwoord. Samen komen we tenslotte tot het beste resultaat. 

Heb je belangstelling om samen te werken aan een shopper activatie? Heb je een goed idee voor een promotie? Of ben je geïnteresseerd in de uitkomsten van het shopper activatie onderzoek? Neem dan contact op met Ivo van Orden, manager activatie, via ivanorden@bloemenbureauholland.nl of bel 06 51 10 70 12.