De drie beste shopper activaties van 2020

In 2020 lanceerden we elf shopper activaties, ondanks alle coronabeperkingen. Promoties op de winkelvloer die consumenten verleidden om (meer) bloemen en planten te kopen. De resultaten hebben we nauwkeurig gemonitord en we doen regelmatig consumentenonderzoek, zodat we de opgedane kennis kunnen toepassen op de activaties voor 2021. 

De highlights van de Top 3 shopper activaties delen we hier graag met je. 

Shopper activatie: Blume 2000Blume 2000 - Gratis Kokedama kit
In september startte een shopper activatie als onderdeel van de Bedankt Plant-campagne. We realiseerden deze in samenwerking met Blume 2000 en Orchidee Nederland. Binnen de actieperiode van twee weken kreeg de consument bij aankoop van orchideeën in een van de 229 deelnemende winkels en de webshop een Kokedama DIY-kit cadeau. En dat sloeg goed aan!

Het resultaat:

  • De omzet steeg met ruim 40% in de actieperiode. 
  • Een hoger gemiddeld besteedbaar bedrag aan orchideeën bij Blume 2000.

Shopper activatie: GroenRijkGroenRijk - Winactie terrasverwarmer
Aansluitend op het seizoensdossier herfst, activeerden we consumenten om buitenplanten te kopen in de herfst. Zo konden ze optimaal genieten van al het moois van dat seizoen. In samenwerking met GroenRijk en buitenplantenkwekers van Royal FloraHolland ontwikkelden we bovendien een bijpassende shopper activatie. Bij aankoop van 20 euro aan buitenplanten maakte de consument kans op een terrasverwarmer van 249,- euro.

Het resultaat:

  • Er werden 41% meer buitenplanten verkocht, afgezet tegen dezelfde periode in 2019.
  • Het gemiddeld besteedbaar bedrag steeg met 7%.
  • 7% Van de uitgedeelde actievouchers werd ingeleverd. Bij vergelijkbare acties is dit gemiddeld 3,5%.

Shopper activatie: JumboJumbo Urban Jungle plantenmarkt - Gratis watergeefsysteem
In oktober lanceerde Jumbo de Urban Jungle plantenmarkt in samenwerking met Royal Lemkes en Bloemenbureau Holland. Gedurende een lang weekend stond in de ruim 500 deelnemende Jumbo-winkels een rijk en thematisch assortiment kamerplanten in opvallende displays. De activatie? Bij aankoop van een kamerplant van 10 euro ontving de consument een gratis watergeefsysteem, om zo je plant te bedanken, geheel in lijn met de Bedankt Plant themacampagne.

Het resultaat:

  • De omzet was 20% hoger t.o.v. dezelfde periode in 2019.
  • Consumenten waardeerden deze shopper activatie met een 7,6.
  • 81% Van de respondenten vond de promotie aantrekkelijk.

Meer weten of samenwerken?
We vertellen je graag meer over de aanpak van alle 2020-shopper activaties want naast de genoemde cases werkten we ook succesvol samen met de Duitse en Franse supermarktketens Kaufland en E. Leclerc, de Nederlandse en Zweedse tuincentra van Intratuin en Blomsterlandet en bloemistenketen Fleurop, in zowel Duitsland als Nederland. Of heb je belangstelling om in 2021 samen te werken aan een shopper activatie? Neem dan contact op met Ivo van Orden, manager activatie, via ivanorden@bloemenbureauholland.nl of bel 06 51 10 70 12.