• LinkedIn
  • Twitter

Onderzoek shopper activatie afgerond in Duitsland en Frankrijk

14 januari 2021

Effectievere shopper activaties naar aanleiding van resultaten

Onderzoeksbureau Glocalities heeft in opdracht van Bloemenbureau Holland onderzoek gericht op shopper activaties uitgevoerd in Duitsland en Frankrijk. Centrale vragen waren waar de belangrijkste doelgroep, de Aesthetic Explorer, haar inspiratie opdoet, welke winkels ze het liefst bezoekt en hoe ze communicatie op de winkelvloer, productpresentatie en actiemechanismen ervaart. 

Afbeelding
Shopper activaties
Effectiever door onderzoek
Om campagnes en shopper activaties nog effectiever te maken, wordt er regelmatig onderzoek gedaan. Dit keer werd het gedrag van de Duitse en Franse doelgroepen in de oriëntatie- en aankoopfase van bloemen en planten onder de loep genomen. Het richtte zich op de supermarkt, de bloemist, het tuincentrum en online verkoopkanalen. 

Een tipje van de sluier
Een opvallende uitkomst van het onderzoek is dat natuurlijke displaymaterialen, mooie verlichting en een creatieve, maar geordende presentatie bepalend zijn op het moment van aankoop. Ook blijkt de prijs niet allesbepalend. Een te goedkope prijs blijkt argwaan te kunnen geven over de kwaliteit. Liever krijgt de consument een mooi bijpassend product gratis bij aankoop van bloemen of planten. Ook is de doelgroep erg geïnteresseerd in de herkomst van het product.

Een ander onderzoeksresultaat is het verschil tussen de beleving van de Franse en de Duitse consument. Het meest opvallend is dat Franse consumenten meer interesse (34%) hebben in een spaarprogramma of loyaliteitsprogramma als activatiemechanisme dan Duitse consumenten (17%). In Duitsland hecht men meer waarde aan een mooie product display dan in Frankrijk. De cijfers zijn respectievelijk 71% en 54%.

Afbeelding
Shopper activatie onderzoek FR en DE 2020
Nieuwe cijfers, nieuwe plannen
Met de onderzoeksresultaten in de hand ontwikkelt Bloemenbureau Holland nieuwe shopper activatie plannen in samenspraak met kwekers en handelspartijen. Waarbij dus niet het onderbuikgevoel leidend is, maar juist feiten en cijfers de basis vormen. Door middel van deze nieuwe inzichten worden shopper activaties geoptimaliseerd om te zorgen voor een nog beter resultaat en dus omzetgroei.

Ben je geïnteresseerd in de uitkomsten van dit onderzoek of heb je belangstelling om samen te werken aan een shopper activatie? Neem dan contact op met Ivo van Orden, Manager Bloemenbureau Holland, via ivanorden@bloemenbureauholland.nl of bel 06  51 10 70 12.