De Aesthetic Explorer
Maak kennis met de belangrijkste doelgroep van onze consumentenmerken Mooiwatbloemendoen.nl en Mooiwatplantendoen.nl
Om te zorgen dat bloemen en planten voortdurend top of mind zijn bij de consument ontwikkelen we voor de sierteeltsector effectieve marketing campagnes met deze producten in de hoofdrol. In Nederland doen we dat onder andere met de consumentenmerken Mooiwatbloemendoen.nl en Mooiwatplantendoen.nl. Onze belangrijkste doelgroep daarbij is de Aesthetic Explorer. Grondig marktonderzoek helpt ons deze groep te bereiken en te raken met opvallende campagnes. Door ons op één specifieke doelgroep te richten, creëren we een herkenbare, kostenefficiënte en daardoor effectieve communicatiestrategie.
Wie is de Aesthetic Explorer?
Op basis van het segmentatieonderzoek, waarover je hieronder meer leest, kozen wij ervoor om onze campagnes te richten op de communicatiedoelgroep ‘Aesthetic Explorer’. Dit zijn: Creatieve cultuurliefhebbers die waarde hechten aan het ontdekken van nieuwe dingen en hun huis graag inrichten met design, bloemen en planten.

Hoewel deze groep ‘maar’ 12% van de bevolking in onze kernlanden vertegenwoordigt, is ze verantwoordelijk voor 24% van de aankopen in die markt. Een relatief gezien kleine groep dus, maar in absolute aantallen substantieel. Bovendien is in dit segment omzetgroei mogelijk en we weten ook dat andere consumentendoelgroepen door de Aesthetic Explorer beïnvloed worden. Met deze doelgroep in het achterhoofd ontwikkelen we aantrekkelijke communicatiestrategieën, campagnes en promoties die bloemen en planten top of mind houden en de koopintentie optimaal stimuleren.
Segmentatieonderzoek
Meten is weten. Het definiëren van doelgroepen als de Aesthetic Explorer doen we met segmentatieonderzoek naar consumenten. Dit onderzoek koppelt waarden van consumenten, dus hoe ze in het leven staan, aan hun kijk op bloemen en planten. Hierdoor kunnen we heel goed concluderen hoe consumenten bloemen en planten ervaren en wat invloed heeft op hun koopgedrag. Samen met Royal FloraHolland en VGB lieten we onderzoeksbureau Glocalities zo’n segmentatieonderzoek uitvoeren, speciaal voor de sierteeltsector. De segmenten zijn clusters van mensen die basiswaarden delen en een gemeenschappelijke kijk op het leven hebben. Dat is interessant, want basiswaarden bepalen ook gedrag en meningen. Door hier specifiek op in te spelen in campagnes maak je de productcategorie (snijbloemen, kamerplanten, buitenplanten) heel zichtbaar en relevant binnen deze groep.

VGB en Royal FloraHolland stellen de resultaten van het segmentatieonderzoek beschikbaar aan hun leden, met een interactieve tool. Heb je als kweker interesse in de tool en ben je lid van Royal FloraHolland, dan kun je toegang aanvragen via Royal Floraholland. Groothandelsbedrijven die lid zijn van de VGB kunnen hiervoor terecht bij het secretariaat van de VGB. Bloemenbureau Holland verstrekt geen toegang tot de tool.
Meer informatie
Wil je meer weten over de communicatiedoelgroep ‘Aesthetic Explorer’? Stuur dan een mail aan mkemperman@bloemenbureauholland.nl.