Resultaten shopper activaties Bedankt Plant 2019

In 2019 lanceerden we vier shopper activaties als onderdeel van de Bedankt Plant-campagne in Nederland, Duitsland en Frankrijk. De activaties vertaalden de Bedankt Plant-boodschap naar de winkelvloer.

Door de resultaten goed te monitoren en te meten, kunnen we de opgedane kennis direct implementeren in de volgende activaties. De highlights van de shopper activatieresultaten Bedankt Plant 2019 delen we hier.

Shopper activatie Bloemist NL 20191. Nederlandse bloemisten
In oktober lanceerden we de shopper activatie i.s.m. Nederlandse bloemisten. We werkten samen met Air So Pure, Bab Star, VBW en Waterdrinker Green Trade Center en 400 individuele bloemisten. Het doel? De consument verleiden om meer (Air So Pure) kamerplanten te kopen. De resultaten:

  • 400 bloemisten schreven zich in en betaalden voor deelname.
  • Een storecheck wees uit dat ruim 82% van de winkels actief en op de juiste manier meededen aan de actie, een flink hoger percentage dan bij eerdere shopper activaties bij bloemisten.
  • Een bereik van ruim 400.000 consumenten met online advertenties.
  • Er werden 838 actiecodes online ingevoerd, dit is 9,5% van de uitgegeven codes (bij  vergelijkbare acties is dit gemiddeld3,5%).
  • Kwantitatief onderzoek onder consumenten wees uit dat de doelgroep (Aesthetic Expolorer) de activatie het rapportcijfer 7,2 gaf.

Shopper activatie AH Orchidee 20192. Albert Heijn
Ook rolden we in oktober de shopper activatie Albert Heijn uit. De actie vond plaats bij 720 Albert Heijn-vestigingen en was een samenwerking tussen Waterdrinker, Orchidee Nederland, Albert Heijn en Bloemenbureau Holland. Het doel was de consument te verleiden tot de aankoop van een orchidee. De resultaten:

  • Orchideeën Special in Allerhande in een oplage van 2,1 miljoen en een bereik van 4,2 miljoen lezers per maand.
  • Uit kwantitatief onderzoek onder consumenten bleek dat 11% van de consumenten de campagne zagen.
  • De respondenten gaven de actie een rapportcijfer van 6,8
  • Vier van de tien respondenten vinden het aanbod 'gratis pot' aantrekkelijk.
  • De omzetdoelstelling werd ruimschoots behaald!

Shopper activatie Rewe 20193. Rewe, Duitsland
In Duitsland vond in november een shopper activatie plaats bij 2.500 Rewe-vestigingen. Ook hier wilden we de shopper verleiden om een orchidee aan te schaffen. Dat deden we samen met Greenyard, Orchidee Nederland en Rewe. De resultaten:

  • Uit kwantitatief onderzoek bleek dat 22% van de Duitse consumenten de orchideeënpromotie hebben gezien bij Rewe, 10% kocht een orchidee.
  • De promotie is door de respondenten beoordeeld met een 6,4.
  • De boodschap kwam helder over, de link met Danke Pflanzen is beoordeeld als goed.
  • Zes van de tien respondenten vinden het aanbod van een gratis orchidee-conditioner aantrekkelijk.
  • Het aanbod was zichtbaar in 20 miljoen folders en met de social media advertenties bereikten we 900.000 consumenten binnen de Rewe doelgroep.

Shopper activatie E-Leclerc 20194. E. Leclerc, Frankrijk
In Frankrijk vond de laatste Bedankt Plant shopper activatie van 2019 plaats. In 650 E. Leclerc supermarkten/hypermarkten probeerden we consumenten over te halen een orchidee in hun winkelkarretje te zetten. Dat deden we samen met Greenpartners, Orchidee Nederland en E. Leclerc. De resultaten:

  • Een publicatie met een volle pagina over orchideeën in de 9 miljoen huis-aan-huis folders van E.Leclerc.
  • Kant-en-klare winkelpresentatie op wieltjes met opvallende actiecommunicatie, die inclusief product de supermarkt in werd gereden.
  • 100% van de winkels had het aanbod beschikbaar, waarvan een deel met de volledige winkelcommunicatie.
  • Ook bleek dat het activatie-aanbod bij ieder product gecommuniceerd werd en dat de link met de Merci Les Plantes-campagne duidelijk herkenbaar was.

Meer informatie?
Dit artikel is een samenvatting van alle, uitgebreide onderzoeksresultaten die we hebben over de vier Bedankt Plant shopper activaties 2019. Interesse in meer details of specifieke cijfers? Neem dan contact op met Fleur Fiers-Bol ( 0174 72 70 33 of f.fiers@bloemenbureauholland.nl) of Jacco van der Hoeven (0174 72 70 28 of j.van.der.hoeven@bloemenbureauholland.nl).

Shopper activatie Bloemist NL 2019
Download image