• LinkedIn
  • Twitter

Evaluatie Van Grauw naar Groen-campagne

18 augustus 2021

Om onze campagne nog meer te doen aansluiten bij de beoogde doelgroep onderzoeken we iedere campagne. Zo ook de buitenplantencampagne Van Grauw naar Groen. Na afronding van de outdoor campagne in april vroeg onderzoeksbureau Motivaction de doelgroep naar haar bevindingen. Met een prachtig rapportcijfer als resultaat.

Rapportcijfer 8
Een paar conclusies van de evaluatie:

  • Afbeelding
    Evaluatie Van Grauw naar Groen-campagne
    De doelgroep Aesthetic Explorer beoordeelde de campagne met een 8. Dit is een van onze hoogste rapportcijfers sinds we deze metingen doen.
  • Van deze specifieke doelgroep voelde 63% zich aangemoedigd om meer buitenplanten te kopen. Waarbij twee op de vijf consumenten verwacht het komende jaar meer buitenplanten te zullen gaan kopen, voor zichzelf of voor anderen.

Resultaten per campagne-onderdeel
De campagne liet letterlijk de impact van groen op een grijze omgeving zien. Dit gebeurde via verschillende kanalen. En de resultaten?

  • Met de digitale buitenreclame in de Duitse steden Berlijn, Hamburg, München, Keulen, Frankfurt, Stuttgart en Düsseldorf, bereikten we ruim 10 miljoen consumenten.
  • De socialmediacampagne werd veel gedeeld en leverde veel positieve reacties op, zoals deze: “Transform something gray and unexciting into a green oasis with a feel-good factor and give it a personal touch.” 
  • Consumenten gaven aan grote waardering voor de campagnecontent te hebben, die goed te begrijpen was.
  • De radiospot kreeg een rapportcijfer 7,8 van de beoogde doelgroep. 93% van de ondervraagde consumenten vond de boodschap duidelijk. De Nederlandse radiospot bereikte in drie weken 2,5 miljoen consumenten.
  • In Nederland introduceerden we de allereerste Groenburgemeester van Amsterdam, Rapper Dio. Dit zorgde voor veel exposure waaronder een radio-interview op Sublime FM, een interview op AT5, en meerdere publicaties waaronder in Metro nieuws.
  • De shopper activatie ‘Urban Jungle Tuinmarkt’ bij Jumbo, in samenwerking met Royal Lemkes, Jumbo Supermarkten en Royal FloraHolland, zorgde voor 2% minder derving ten opzichte van het jaarplan 2021 bij Jumbo.

Van Grauw naar Groen in een notendop
Begin april lanceerden we de nieuwste buitenplantencampagne Van Grauw naar Groen. Dat gebeurde in Nederland en Duitsland. De campagne richtte zich op het vergroenen van de leefomgeving. Hierbij focussen we, naast de reguliere consumenten met tuinen en balkons, nadrukkelijk ook op de doelgroep zonder eigen buitenplek. Zo motiveerden we hen om buitenplanten te kopen. De campagne kwam tot stand in nauwe samenwerking met de

Afbeelding
Campagne-inzet Van Grauw naar Groen
Afbeelding
Campagne-inzet Van Grauw naar Groen
Afbeelding
Van Grauw naar Groen campagne-uiting: Maak natuur van je muur
promotiegroep Outdoor van Royal FloraHolland.

Inzet komende periode
Begin september worden buitenplanten nogmaals in de schijnwerper gezet. Dit gebeurt onder andere met de radiocommercial Van Grauw naar Groen en met een ondersteunende herfstcontentmediacampagne. In het voorjaar van 2022 zetten we de Van Grauw naar Groen-campagne opnieuw in als een van de belangrijkste consumentencampagnes van het jaar.

Meer weten?
Wil je meer weten over deze evaluatie? Mail campagnemanager Isabel Groot op igroot@bloemenbureauholland.nl.

                          
Augustus 2021