• LinkedIn
  • Twitter

Bedankt Plant-campagne brengt ode aan planten op thuiswerkplek

17 september 2021

We zeggen het voor het 4e jaar : je voelt je altijd beter met groen om je heen

Afbeelding
Bedankt plant

De meerjarige consumentencampagne ‘Bedankt Plant’ gaat ook in het najaar van 2021 weer lopen. De succesvolle campagne, die een opvallende ode brengt aan planten, is deze keer vooral gericht op de (thuis)werkplek. Want ook op die plek maken planten je energieker, relaxter, gelukkiger en gezonder. 

Thuiswerken en planten
‘Bedankt plant, dat je van mijn huis een thuis maakt, dat je me reconnect met de natuur en dat je me helpt te ontspannen’. Het blijft actueel en we blijven het zeggen: je voelt je beter met planten om je heen. Dat geldt zeker ook voor de (thuis)werkplek, hét onderwerp van 2021. Zowel concentratie als creativiteit en rust, planten zorgen er voor op je werkplek. Daarvoor bedanken we de planten dit jaar in het bijzonder.

Download alle materialen om te gebruiken
Deze grote consumentencampagne rondom kamerplanten is uitermate geschikt voor handelskanalen en verkooppunten om in de eigen social mediakanalen of op de winkelvloer te gebruiken. We nodigen je van harte uit om aan te haken en gebruik te maken van de campagnematerialen die onderaan dit artikel te downloaden zijn. 

Campagne in de kernlanden
De campagne start op 20 september in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk en op 4 oktober in Frankrijk. Net als in 2020 zal het zwaartepunt liggen op digitale media. In alle vier de kernlanden wordt de doelgroep aangesproken via nationale publiciteit op de social media - YouTube, Facebook, Instagram en Pinterest – en op straat via digitale reclameschermen (niet in VK).

Please accept marketing-cookies to watch this content.

De buitenreclame is in Duitsland te zien in winkelgebieden en op treinstations in Berlijn, Hamburg, München, Keulen, Frankfurt, Stuttgart en Düsseldorf. In Frankrijk wordt de campagne getoond op buitenreclameobjecten in meer dan honderd grote en middelgrote steden en hun conglomeraties. Van Angers via Chartres, Lille, Lyon, Marseille en Toulouse tot Bordeaux. In Nederland kom je de buitenreclame, net als in Duitsland, tegen in de winkelgebieden en op de treinstations van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Amersfoort, Breda, Leiden, Hilversum, Almere, Maastricht, Nijmegen, Hoofddorp, Enschede, Leeuwarden, Helmond, Emmen, Nieuwegein, Hoorn, Rijswijk, Veenendaal en Heerlen.  

De andere pijlers van deze campagne zijn PR-acties, influencersamenwerkingen en content op onze consumentenwebsite Mooiwatplantendoen.nl en de zusterkanalen in Duitsland, Frankrijk en VK. En Bedankt Plant leent zich prima voor shopper activaties.

PR-activiteiten
Eén speciale plant of een heel ‘office-oerwoud’, je werkt beter met groen om je heen. Dat is terug te zien in de PR-acties rondom Bedankt Plant, die met name gericht zijn op redacties van consumentenpers. 

  • PR in Nederland: de Carrièreplant 
    Redacteuren van bladen als vtwonen, Jan, Libelle, Volkskrant Magazine, Metro en Telegraaf Werk worden met een bus bezocht en uitgenodigd voor een korte coaching sessie, waarin ze erachter komen welke plant bij hun doel past: behoefte aan meer creativiteit, meer focus of juist extra motivatie? Bij al deze wensen past een persoonlijke ‘Carrièreplant’. Deze herinnert aan de gestelde werkdoelen en verbetert meteen de werkplek. Een digitaal persdossier geeft achtergrondinformatie over wat planten op je werkplek voor je kunnen doen.
     
  • PR in Duitsland: inzoomen op de groene werkplek
    In Duitsland is de PR-aanpak drieledig. Medio augustus ontvingen redacties van consumentenmedia newsflashes met groene werkplektips. Denk aan suggesties voor mooie Zoom-achtergronden met planten. Ook vertellen we hoe planten creativiteit en productiviteit op je (thuis)werkplek stimuleren en welke vijf planten een verkoelend effect hebben op hete thuiswerkdagen. Met een live experiment laten we redacties van lifestyle magazines zelf ook ervaren wat planten op je werkplek voor je doen. We kiezen samen met hen een aantal planten om de eigen werkplek te vergroenen. Het is een uitnodiging om hun ervaringen te delen met de lezers. Ten slotte voeren we een onderzoek uit onder Duitse thuiswerkers gericht op hun relatie met planten. Hieruit halen we weer interessante informatie om in september tijdens de campagneperiode met de pers te kunnen delen. 
     
  • PR in Frankijk: le Bureau Merci les Plantes
    Naast de gebruikelijke persberichtgeving worden journalisten, maar ook influencers en willekeurig, werkend publiek, uitgenodigd om in het groen te werken. Dat vindt plaats in een co-working space die omgevormd wordt tot een office-jungle voor veel werkplezier: “Bureau Merci les Plantes”. Een nationale enquête zal meer zeggen over wat de Fransen vinden van planten om zich heen, overal waar ze komen maar zeker ook bij hen thuis en met name op de werkplek. De enquête - in september uit te voeren door onderzoeksbureau Opinionway -  is representatief voor de gehele bevolking en daarmee is de informatie extra interessant voor journalisten. 
     
  • PR in Verenigd Koninkrijk: the Houseplant Hide-out
    In het Verenigd Koninkrijk is het PR-event van vorig jaar op het laatste moment gecanceld vanwege Covid-19. Alle investeringen en het voorwerk zijn gelukkig niet voor niets geweest, want we halen het plan dit jaar weer uit de kast. In de ‘concrete jungle’ (stadsgedeelte met weinig groen) bij Boxpark in Londen plaatsen we een bijzondere installatie. Hier kunnen pers en consumenten zich onderdompelen in een wereld van planten en ervaren welk effect planten hebben op je welbevinden. Ook hier maken we een koppeling met (thuis)werken. Voor de installatie werken we samen met Award-winning designer DaeWha Kang en plantenexpert James Wong. Vorig jaar waren de tijdslots voor het bezoeken van de Houseplant Hide-out binnen een paar uur uitverkocht. Ook nu hebben we hoge verwachtingen van bezoek, publicaties en filmpjes op social media.

Influencers en activaties
Influencers zijn een interessante en belangrijke manier om met het publiek te communiceren. Wij zoeken altijd een combinatie van influencers met een groot bereik en influencers met een grote impact. Voor deze campagne werken we samen met een vijftal influencers in elk van de vier kernlanden, die op hun social media aandacht zullen besteden aan Bedankt Plant en planten op hun thuiswerkplek.

Het Bedankt Plant-thema is ook een dankbaar thema voor shopper activaties. Ook dit jaar staat er daarom een aantal van op stapel, zoals de shopper activatie rondom orchideeën bij de Nederlandse supermarktketen Jumbo, dat eind augustus plaatsvond.

Doe je mee?
We nodigen je van harte uit om gebruik te maken van de campagnematerialen die hieronder te downloaden zijn. Vermeld bij gebruik van het beeldmateriaal op social media de credits #Mooiwatplantendoen en @Mooiwatplantendoen. De posters zijn via de Marketing Portal ook beschikbaar in zes andere talen.

Voor de campagnematerialen in het Duits, kijk hier

Voor de campagnematerialen in het Frans, kijk hier

Voor de campagnematerialen in het Engels, kijk hier

Meer informatie
Voor meer informatie over deze campagne kun je terecht bij campagnemanager kamerplanten Monique Kemperman, via mkemperman@bloemenbureauholland.nl.

                   
Augustus 2021