Laatste edities Woonplant van de Maand en Bloemenagenda

De Trend Collectie opvolger van maandelijkse promoties

Laatste edities Woonplant van de Maand en Bloemenagenda

 

 

 

 

 

 

 

 

Aan alle mooie dingen komt een eind. Onder dat mom nemen we per 1 januari 2021 afscheid van de Woonplant van de Maand en de Bloemenagenda. Het Tuinplant van de Maand-programma is eind 2019 al gestopt. In plaats daarvan kiest Bloemenbureau voor De Trend Collectie. In deze campagne promoten we per seizoen (voorjaar/zomer en herfst/winter) meerdere bloemen, kamerplanten en tuinplanten die naadloos passen bij de Groenbranche trends.

Zo begon het
Het Woonplant van de Maand-programma startte in 2006 om de consumentenpers maandelijks nieuws over kamerplanten te bieden. En om zo via hen consumenten te inspireren. Het ‘van de maand’-aspect zorgde voor regelmaat en de mogelijkheid een breed productassortiment te delen. In 2013 kwam de Bloemenagenda erbij, in 2014 gevolgd door de Tuinplant van de Maand, overgenomen van Plant Publicity Holland, eerder verantwoordelijk voor de promotie van tuinplanten, bomen en heesters. Alle drie de programma’s werden ook uitgerold in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Van 2014-2016 kreeg het Woonplant van de Maand-programma zelfs EU-subsidie. 

Inhaken en afhaken
Een mooie bijkomstigheid van de programma’s was dat handel en verkooppunten ook jaarrond konden inhaken. Steeds meer kwekers en handelaren deden dat. Ze ontwikkelden aansluitende communicatie en commerciële activiteiten. Ook Royal FloraHolland omarmde de programma’s en internationale organisaties gebruikten dezelfde productlijsten. Tegelijkertijd werd na zoveel jaar duidelijk dat de consumenten(pers) uitgekeken raakten op de maandelijkse promoties. Bereikten we aanvankelijk miljoenen consumenten per maand in de vier kernlanden, de afgelopen twee à drie jaar daalde dit naar enkele tienduizenden per maand. 

Opvolger: De Trend Collectie
De Trend Collectie Herfst/Winter 2020 Vanaf het najaar van 2020 vervangen we de maandelijkse programma’s door De Trend Collectie. Met De Trend Collectie lanceren we twee keer per jaar (lente/zomer en herfst/winter) een collectie bloemen, kamer- en tuinplanten. Dit doen we aan de hand van de Groenbranche Stijltrends, met bijbehorende PR, communicatiematerialen en shopper activatiemogelijkheden. Een frisse benadering van pers en consument, die ook kwekers en handel genoeg haakjes en flexibiliteit geeft om in te spelen op de collecties. De producten zijn niet meer specifiek aan een kalendermaand gekoppeld maar in deze hele periode in te zetten. Deze nieuwe aanpak is uiteraard tot stand gekomen in nauw overleg met stakeholders.

Hekkensluiters
In de afgelopen vijftien jaar zijn er heel wat kamerplanten, tuinplanten en snijbloemen de revue gepasseerd. Met elk jaar nieuwe fotografie en bijpassende teksten, meestal gebaseerd op de Groenbranche trends van dat jaar. In de carousel hieronder een selectie van de producten die de afgelopen jaren centraal hebben gestaan. We sluiten de programma’s af met Amaryllis op de Bloemenagenda in december en Yucca als Woonplant van de Maand december.

Meer informatie?
Wil je meer weten over nieuwe De Trend Collectie neem dan contact op met Isabel Groot via i.groot@bloemenbureauholland.nl.

 

Woonplant van de Maand 2011 (maart): Yucca