• LinkedIn
  • Twitter

AVV: vragen en antwoorden

19 december 2023

De Algemeen Verbindend Verklaring (AVV) is een nieuwe manier van inning voor de collectieve activiteiten van Bloemenbureau Holland. Een AVV is geen onbekende binnen de sierteeltsector. Ook collectief onderzoek wordt via een AVV gefinancierd. 
Hieronder staan de meest gestelde vragen op een rij en vind je de bijpassende antwoorden.

In de draagvlaktoets die in maart/april 2023 heeft plaatsgevonden, sprak 78% van de kwekers zich uit voor een AVV. Het aantal uitgebrachte stemmen vanuit de handel was echter onvoldoende voor een geldige uitslag. De voorgestelde heffingsgrondslag op basis van inkoopwaarde stuitte op bezwaren bij een aantal handelsbedrijven. Inmiddels is er overeenstemming bereikt over een eerlijkere heffingsgrondslag, die in een nieuwe draagvlaktoets voor de invoering van een AVV aan alle handelspartijen wordt voorgelegd. Een verandering die mogelijk vragen oproept.
 

VRAGEN EN ANTWOORDEN OVER:

Toegevoegde waarde en de toekomst van Bloemenbureau Holland

  • 1. Wat doet Bloemenbureau Holland voor mij? >>  
    Bloemenbureau Holland is er namens, voor en door de Nederlandse sierteeltsector. Als onafhankelijke organisatie zijn we al ruim 40 jaar de trotse promotor van door Nederland geteelde of verhandelde bloemen en planten. We stimuleren de vraag onder consumenten en zetten ons in om de publieke opinie over de Nederlandse sierteeltsector bij consumenten positief te beïnvloeden. In het belang van een sterke sector en een sector met toekomst. Dat doen we in nauwe samenwerking met ondernemers in de sierteelt, met kwekers, handelaren en internationale netwerkpartners. Samen zorgen we voor een sterke sierteeltsector.
  • 2. Wat gaat Bloemenbureau Holland in de toekomst nog meer voor mij doen? >>•    We zijn gestart met sectorcommunicatie en gaan ons daarin nadrukkelijk proactief richten op de maatschappelijk kritische consument en individuele opinieleiders. Met andere sectororganisaties en netwerkpartners werken we vanuit een eenduidig en krachtig sectorverhaal, waarin we regelmatig achtergronden over de teelt en de sector toevoegen aan onze consumentencommunicatie. 
    •    We delen met de sector onze kennis en inzichten over de consument en shopper, over zijn voorkeuren en gedrag. We helpen sierteeltondernemers bij de toepassing van die kennis.  
    •    We gaan meer gericht consumentenonderzoek uitvoeren zoals de duurzaamheidsmonitor in Europa en onderzoek naar het imago van de sector in Nederland. 
    •    We breiden onze activiteiten uit naar een landelijke of regionale aanpak in Europa Waarbij we verschillende pakketten met content, beeld en kennis ter beschikking stellen via een online marketing portaal.  
    •    We verleggen de koers naar spraakmakende PR-events en contentcampagnes, die we makkelijk deelbaar maken. Met aandacht voor de producten en thema’s als welzijn, sectorinnovatie & verduurzaming.  
    •    We verbreden onze doelgroepen door ‘light users’ en jongeren toe te voegen. We ontwikkelen daarvoor beeld, video en tekst die de consument informeert, inspireert en activeert. Content die ook door de sector en partners kan worden gedeeld. 
  • 3. Waarom is het belangrijk dat Bloemenbureau Holland blijft bestaan? >>
    Het Bloemenbureau heeft in de afgelopen 40 jaar in haar onafhankelijke rol de generieke consumentencommunicatie verzorgd voor bloemen en planten in Europa. Wij stimuleren de vraag naar in Nederland gekweekte of via ons land verhandelde bloemen en planten. 
    Wij blijven aandacht vragen voor bloemen en planten: in consumentenmedia, met spraakmakende events en eigen online aanwezigheid. En zetten ons in voor een positief sectorimago. Juist in een tijd waarin de sector als geheel en bloemen en planten in de publieke opinie onder toenemende druk staan. Ontwikkelingen die van invloed zijn op de toppositie van de sierteeltsector voor Nederland en op de toekomst van de internationaal georiënteerde sierteeltsector. Zo draagt Bloemenbureau Holland bij aan het versterken van de sector waar Nederland trots op is. Een sector die op een steeds meer verantwoorde manier prachtige producten maakt. Bloemen en planten die de wereld iedere dag een beetje mooier maken en die bijdragen aan ieders welzijn. 

Een nieuwe manier van innen: de AVV

  • 4. Hoe ziet de inning er nu uit? >>
    Bloemenbureau Holland wordt momenteel gefinancierd door kwekers die lid zijn van Royal FloraHolland (RFH) in binnen- en buitenland en door handelsbedrijven die klant zijn bij RFH en bijdragen aan Veiling Rhein Maas.  Een klein percentage (0,2% over productverkopen voor kwekers en een staffel van 0,19% tot 0,06% over productaankopen voor handelaren) wordt samengebracht en door het Bloemenbureau namens de sector ingezet voor onze collectieve communicatie. Omdat niet alle kwekers lid zijn van de veiling en niet alle handelaren kopen via de veiling draagt niet iedereen bij aan onze collectieve communicatie. Om die reden stopt Royal FloraHolland per 1 januari 2025 met de inning voor onze activiteiten. 
  • 5. Wat gaat er veranderen? >>Omdat niet alle kwekers lid zijn van de veiling en niet alle handelaren kopen via de veiling draagt niet iedereen bij aan onze collectieve communicatie. Om die reden stopt Royal FloraHolland per 1 januari 2025 met de inning voor onze activiteiten. 
    Bloemenbureau Holland is er voor alle ondernemers in de sector. Collectieve communicatie vraagt om collectieve inning. Iedereen profiteert en iedereen draagt bij, dus geen free-riders meer. Een manier om dit te organiseren is een Algemeen Verbindend Verklaring (AVV). De AVV is een beproefde en passende methode van inning. Met een AVV wordt het collectief groter en sterker. We voeren de AVV echter alleen in als de sector deze aanpak steunt.
  • 6. Wat is een AVV? >>AVV staat voor een Algemeen Verbindend Verklaring. Het is een bewezen effectieve maatregel vanuit de Nederlandse overheid die ons in staat stelt om de inning voor de hele sierteeltsector op een eerlijke manier te regelen. Binnen onze branche is al een succesvol voorbeeld van de AVV ingevoerd, namelijk die voor collectief onderzoek voor telers, waar onder andere het programma Onderzoek en Innovatie ‘Kennis in je kas’ uit voortkomt. 
  • 7. Er is eerder een draagvlaktoets onder de handel gedaan. Waarom nu weer een draagvlaktoets? >>Om een AVV te kunnen aanvragen, moet er voldoende draagvlak binnen de sierteeltsector zijn. In maart/april heeft 78% van de kwekers zich reeds uitgesproken voor een AVV. Het aantal uitgebrachte stemmen vanuit de handel was echter onvoldoende voor een geldige uitslag. De voorgestelde heffingsgrondslag op basis van inkoopwaarde stuitte op bezwaren bij een aantal handelsbedrijven. Inmiddels is er overeenstemming bereikt over een nieuwe heffingsgrondslag, die in een nieuwe draagvlaktoets aan alle handelspartijen wordt voorgelegd.
    Om dit te toetsen, kunnen handelspartijen hun stem uitbrengen in een online enquête (15 tot en met 28 januari 2024). Stemgerechtigd zijn de directeur, directeur-eigenaar, of grootaandeelhouder van jouw bedrijf. 
  • 8. Wat verandert er voor de handel, wat is het nieuwe voorstel? >> Voor handelspartijen geldt dat er met ingang van 2025 zal worden geheven over de totale verkoopomzet (dus niet langer op de inkoopwaarde) op holdingniveau (wanneer relevant) van in Nederland gevestigde handelsbedrijven. (Groot)handelspartijen dragen af wanneer zij meer dan 50 procent van de totale omzet realiseren uit de handel in snijbloemen en kamerplanten.   Heffingspercentages voor handelsbedrijven:
    0,06% tot € 33 mio over de totale verkoopomzet;
    0,05% tussen € 33 en € 150 mio over de totale verkoopomzet;
    0,03% boven € 150 mio over de totale verkoopomzet.
     
  • 9. Dragen alle groothandelsbedrijven bij? >>Groothandelsbedrijven dragen bij wanneer zij meer dan 50 procent van de totale omzet realiseren uit snijbloemen en kamerplanten. Handelaren die zich volledig richten op tuinplanten, bomen en droge bollen dragen niet bij. Reden daarvan is dat de activiteiten van het Bloemenbureau zich in essentie richten op snijbloemen en kamerplanten. Doet een handelsbedrijf meer dan 50% van haar omzet in snijbloemen en kamerplanten, dan is dit de core business en draagt het handelsbedrijf bij over de totale omzet. 
  • 10. Wat maakt het verschil in tarieven tussen kwekers en handelaren? >>Het verschil kan deels worden verklaard vanuit toegevoegde waarde. De handel kent een veel lagere toegevoegde waarde dan kwekers. De inkoopwaarde van handelsbedrijven is circa 80-85% van de omzet. De toegevoegde waarde van kwekers is aanmerkelijk hoger. 

    Om de overgang naar de AVV zo soepel mogelijk te laten verlopen, is het uitgangspunt om zo weinig mogelijk te veranderen in de bestaande totale heffingsbijdrage van kwekers en groothandelaren.  Heffingsgrondslag en –percentage voor kwekers is niet veranderd. Voor de handelaren zal de heffing gebaseerd zijn op de totale omzet, waarbij het heffingspercentage is aangepast zodat de totale bijdrage bij benadering gelijk blijft. 
  • 11. Blijft de eerder toegezegde restitutieregeling van kracht? >>Nee. De restitutieregeling van 15% was onderdeel van het eerste voorstel. Er ligt nu een nieuw voorstel voor de groothandel. In dit nieuwe voorstel is rekening gehouden met een lagere bijdrage en is dit dus impliciet verwerkt. Het is dus niet zo dat er nog een extra korting van 15% aan handelsbedrijven wordt gegeven. 
  • 12. Gaat het mij meer of minder kosten? >> Voortaan zal er worden geheven over de geconsolideerde verkoopomzet op holdingniveau van in Nederland gevestigde handelsbedrijven. (Groot)handelspartijen dragen af wanneer zij meer dan 50 procent van de totale verkoopomzet realiseren uit de handel in snijbloemen en kamerplanten. 
    De heffingspercentages zijn aangepast (zie ook vraag 8). Of je hetzelfde, minder of meer gaat betalen is bedrijfsspecifiek. Voor het leeuwendeel van de handelsbedrijven zal gelden dat zij hetzelfde gaan betalen. Hieronder enkele voorbeelden:  
    •    Ik ben groothandelaar en koop grotendeels in via Royal FloraHolland. 
    Je gaat naar verwachting wat minder betalen.
    •    Ik ben groothandelaar in snijbloemen en kamerplanten en koop vrijwel niets in bij Royal FloraHolland. 
    Je gaat bijdragen. Promotiecampagnes en alle andere activiteiten richten zich op alle snijbloemen en kamerplanten. Dus in die zin is het logisch en ook fair dat alle productaankopen financieel bijdragen.
    •    Ik ben groothandelaar in droge bollen en doe ook handel in bol-op-pot. 
    Als de omzet in bol-op-pot kleiner is dan 50% van de totale omzet, draag je niets af. Als het meer is dan 50% draag je over je totale omzet af. 
    •    Ik ben bloemist/supermarkt/bouwmarkt in Nederland en koop direct in bij Royal FloraHolland. 
    Je draagt niet bij aan de collectieve activiteiten via de AVV. Detailhandel is uitgesloten van de AVV.

Meebeslissen over de toekomst van collectieve promotie, kennisdeling en sectorcommunicatie 

  • 13. Wie kan er meebeslissen? >>Per bedrijf kan slechts één stem worden uitgebracht. Een stem is voor de AVV alleen rechtsgeldig als deze is uitgebracht door de persoon die stembevoegd is namens de organisatie. Gewoonlijk is dit de eigenaar, directeur of directeur-grootaandeelhouder of een andere rechtsgeldige vertegenwoordiger.
  • 14. Kwekers hebben al ingestemd. Worden zij niet benadeeld met het nieuwe voorstel voor de groothandel? >>Kwekers hebben met een ruime meerderheid ingestemd. De totale verwachte bijdrage vanuit de handel zal naar verwachting vergelijkbaar zijn met het eerste voorstel. Kwekers worden dus niet benadeeld.
  • 15. Hoe kun jij/jouw werkgever meebeslissen? >> Begin januari 2024 worden handelsbedrijven door onafhankelijk onderzoeksbureau Motivaction benaderd en gevraagd deel te nemen aan de online draagvlaktoets. Zij dienen een aantal vragen te beantwoorden en hun stem uit te brengen rond de invoering van een AVV. Motivaction beschikt mogelijk niet over de (meest recente) contactgegevens van directeuren, eigenaren en directeur-grootaandeelhouders van alle handelsbedrijven in de sierteeltsector. Daarom roept het Bloemenbureau directeuren, eigenaren of directeur-grootaandeelhouders op om hun contactgegevens hier door te geven. Vervolgens verstuurt Motivaction de uitnodigingen voor de draagvlaktoets op 15 en 28 januari 2024. Mogelijk komt de uitnodiging in de spambox terecht, aangezien het een onbekende afzender is. Geen uitnodiging ontvangen en wil je meestemmen, meld je dan hier alsnog aan. Vanzelfsprekend worden deze gegevens vertrouwelijk behandeld in lijn met de geldende AVG-richtlijnen.
  • 16. Wanneer volgt er duidelijkheid over de uitslag? >> Na afloop van de stemperiode doorloopt Motivaction in samenwerking met een onafhankelijke notaris alle uitgebrachte stemmen en wordt er gekeken in hoeverre er aan alle gestelde criteria is voldaan. Deze criteria zijn: 
    1. De stemmers moeten voldoende omzet representeren van de totale omzet van Nederlandse groothandelsbedrijven. 
    2. Van de geldige stemmen moet 66,7% positief hebben gestemd voor het invoeren van de AVV. 
    Hierna wordt de BO Sierteelt geïnformeerd over het resultaat. Naar verwachting zal de uitslag van de draagvlaktoets in de tweede helft van februari bekend worden gemaakt. 
  • 17.  Wat gebeurt er verder? >> De BO Sierteelt besluit over de vervolgstappen. Zij beoordeelt de uitslag en het gevonden draagvlak.
    Bij een positief oordeel vraagt de BO Sierteelt een AVV aan - voor zowel kwekers als handel - bij het ministerie van LNV, die vervolgens een verzoek indient in Brussel. Deze AVV wordt verstrekt voor een periode van drie jaar. Na die periode is een nieuwe draagvlaktoets nodig waar jij opnieuw over mee mag beslissen. De BO Sierteelt zal hierbij toezien op een juiste besteding van de gelden bedoeld voor o.a. collectieve marketing en communicatie en onderzoek. 
    Als de BO Sierteelt geen AVV aanvraagt, komt er een einde aan de collectieve inning. Daarmee komt er ook een einde aan de activiteiten van Bloemenbureau Holland. De consequenties voor de sector zijn dat er geen collectieve activiteiten meer plaatsvinden die de vraag naar bloemen en planten stimuleren. Sectorcommunicatie om het imago positief te beïnvloeden, reclamecampagnes, PR-activiteiten, contentmarketing, shopper marketing en consumentenonderzoeken zullen door de bedrijven in de sector zelf moeten worden georganiseerd en betaald.  Ook de opgebouwde en actuele kennis over de consument die nu met de sector wordt gedeeld, gaat dan verloren.
  • 18. Over welke periode gaat de AVV? >>De AVV wordt aangevraagd voor 3 jaar, van 1-1-2025 tot 31-12-2027. 
  • 19. Wie controleert hoeveel ik moet betalen? >> Alle marktdeelnemers (zowel leden als niet-leden van RFH, Plantion of VGB) hebben vanuit regelgeving de wettelijke verplichting om zich te registreren. En kwekers en kopers dienen respectievelijk hun productverkoopwaarde en totale omzet door te geven. Een extern administratiekantoor zal naleving waarborgen en de incasso verzorgen. Zij zullen controles uitvoeren bij zowel leden als niet-leden om free-riders te voorkomen.  Een onafhankelijk extern bureau zal de administratie uitvoeren. Daarnaast zal door steekproefsgewijze controles toezicht op de naleving plaatsvinden. Bij verkeerd ingediende inkoop- en omzetwaarden kan de controlerende partij eventueel boetes en sancties opleggen. 

 

Lees ook:
•    Nieuwe koers Bloemenbureau Holland >
•    AVV toegelicht >