Resultaat shopper-activatie tulp geeft lentegevoel

Januari. De maand die synoniem staat voor grijs en koud. Inspelen op het lentegevoel blijkt dan een gouden zet voor een shopper-activatie rondom de tulp. Met ‘Zet de lente op tafel’ maakten we januari namelijk synoniem met de tulp en bijbehorende lentegevoel. Hiermee stimuleerden we een bezoekje aan de bloemist en de aankoop van tulpen, vroeg in het seizoen. Nieuwsgierig naar de resultaten?

Mooie samenwerkingen, mooi resultaat
De activatie liep van 19 januari tot 7 februari 2019 en was een prettige samenwerking van TPN, VBW, Plantion, Alflora, delicious.magazine, Yvette van Boven en Mooiwatbloemendoen.nl. In vogelvlucht: bij aankoop van een bos tulpen kregen consumenten een code. Hiermee maakten ze kans op een tulpenboeket of een kookworkshop door Yvette van Boven met tulpen op tafel en als garnering van gerechten. Er werden 35.000 codes uitgegeven, waarvan er ruim 3.100 werden ingevoerd op Mooiwatbloemendoen.nl. Een resultaat van 8,9%, tegenover gemiddeld 3,5% bij soortgelijke acties. Ook niet onbelangrijk: deelnemende bloemisten zijn positief over de actie en roemen de reuring op de winkelvloer en de extra aandacht voor de tulp die de activatie genereert.

Zo zag de actie eruit
Chef, kookboekenauteur en columnist Yvette van Boven was hét gezicht van de shopper-activatie. Ze prijkte op al het POS-materiaal, dat bestond uit een A1 stoepbordposter, een levensgrote kartonnen uitsnede van de kok, een toonbank-display en 100 boeketkaartjes inclusief unieke actiecode. Zo was de actie niet te missen. De tulp stond niet alleen op de winkelvloer in het zonnetje. Op 11 pagina’s in delicious.magazine was er ruim aandacht voor (recepten met) tulpen en lentebloemen. Een deel van deze content werd vervolgens ook gebruikt op Mooiwatbloemendoen.nl, waar werd gelinkt naar de shopper-activatie. Bovendien werd de actie aangejaagd via social media. Zo was de campagne mooi rond.

Hoe nu verder?
In mei komen we al met TPN samen om voor de tulp een shopper-activatie voor 2020 in Nederland én Duitsland te bespreken. We nemen dan een leerpunt mee uit afgelopen editie en gaan goed kijken hoe we bloemisten nóg beter kunnen bereiken en stimuleren om mee te doen met de actie.