• LinkedIn
  • Twitter

Kerstmis in volle bloei

12 april 2022

Marktonderzoek naar de rol van bloemen tijdens de feestdagen

Van alle bloemen en planten wordt er niks sterker geassocieerd met Kerstmis dan de kerstboom. Het lied O dennenboom, dat in meerdere talen voorkomt, bewijst hoe diep de kerstboom in het feest geworteld zit. Maar dit betekent niet dat bloemen tijdens deze periode geen plek hebben. We hebben marktonderzoeksbureau Motivaction gevraagd om te onderzoeken in hoeverre consumenten in onze vier kernlanden bloemen en planten op prijs stellen tijdens Kerst.
Het onderzoek wijst uit dat bloemen tijdens de feestdagen zeer welkom zijn.

Kerstvieringen

Afbeelding
Christmas is blooming
Kerstmis wordt in Europa op grote schaal gevierd. In 2021 vierde 86% van de consumenten in Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Nederland het feest. In zowel Frankrijk als het Verenigd Koninkrijk vierde 89% van de respondenten Kerstmis. In Nederland was dit 83% en in Duitsland 82%. Consumenten vierden kerst vooral thuis, maar ongeveer een derde vierde het ook bij vrienden of familie. Slechts 9% vierde Kerstmis helemaal niet thuis, maar ergens anders.

Feestelijke versiering

Tijdens Kerstmis versieren veel consumenten hun huis met kerstgerelateerde producten. Vorig jaar kocht 72% van de consumenten een kerstproduct, zoals bloemen, een boom en/of planten. Duitse en Franse consumenten kochten zulke producten het vaakst, en dan in het bijzonder kerstbomen: 54% van de Duitse en 47% van de Franse consumenten kocht er een.

In het Verenigd Koninkrijk en in Nederland lag dit percentage rond de 31%. Hier zien we dat Aesthetic Explorers, onze voornaamste doelgroep, meer geneigd zijn een kerstboom te kopen. Gemiddeld was dat zo’n 57%.

Hoewel een groot deel van de consumenten vanzelfsprekend een kerstboom koopt, is dit niet het enige groen dat ze geschikt vinden voor de feestdagen. 81% van de Aesthetic Explorers vindt dat Kerstmis en bloemen goed bij elkaar passen. Populaire bloemdecoraties zijn kerstboeketten (22%), kerststukken (20%), planten (18%) en bollen op pot (16%). Het boeket is het populairste in Frankrijk (29%), terwijl kerststukken het populairste zijn in Nederland (28%). Aesthetic Explorers kopen het vaakst een boeket voor Kerstmis (42%), maar kopen ook graag een kerststuk (26%), plant (29%) of bollen op pot (25%).

Een tijd van geven
Consumenten geven niet alleen graag kerstgerelateerde bloemen en planten, maar krijgen die ook graag als cadeau van gasten. 54% van de consumenten geeft aan dat ze het leuk vinden om bloemen of een kerstboeket van gasten te krijgen. Het aantal consumenten dat het leuk vindt om bloemen te geven ligt net iets lager, op 40%. Tot slot vindt meer dan een derde (38%) het leuk om zelf het huis in de kerststemming te brengen met bloemen. Vooral Franse consumenten en Aesthetic Explorers vinden het krijgen, geven en/of decoreren met bloemen het leukste in deze periode.

Lessen voor de toekomst
Het onderzoek van Motivaction toont aan dat bloemen erg gewaardeerd worden rond de kerstdagen, vooral door onze voornaamste doelgroep. Deze uitkomst gebruiken we om toekomstige communicatie rondom Kerstmis en bloemen nog beter te maken.

Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met Monique Kemperman, campagne manager, via mkemperman@bloemenbureauholland.nl.

                  
April 2022