• LinkedIn
  • Twitter

Een bloemetje voor Vaderdag: wanneer gaat dát gebeuren?

14 juni 2022

Consumentenonderzoek naar het geven van bloemen aan mannen

Op zondag 19 juni is het in de meeste landen Vaderdag. En dus breken we ons weer het hoofd over de vraag: wat zullen we vader dit jaar weer eens geven? Een vraag met veel verschillende antwoorden, maar bloemen staan daar vaak niet tussen. Sterker nog, het lijkt soms wel of er een taboe rust op het geven van bloemen aan mannen. Maar kijkt de consument hier echt zo tegenaan? Bloemenbureau Holland gaf marktonderzoeksbureau Motivaction opdracht dit te onderzoeken. Die constateerde dat er langzaam maar zeker verandering lijkt te komen in deze taboe-gedachte.

De gebruikelijke cadeaus

Afbeelding
Een bloemetje voor Vaderdag: wanneer gaat dát gebeuren?

Als we een man een cadeautje willen geven, kiezen we meestal uit een aantal standaard opties. In de praktijk zien we daarin een bepaalde volgorde. In Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Nederland krijgt de man in 37% van de gevallen een cadeaubon of (sterke) drank. Andere populaire geschenken, met een score rond de 25%, zijn wijn, chocola, kleding, boeken en geurtjes. Snijbloemen steken daar mager bij af, met slechts 6%. Met 9% is de consument in Nederland nog het meest geneigd de man te verrassen met een bloemetje.

Bloemen kopen
Uit het onderzoek van Motivaction blijkt dat 28% van de mannelijke consumenten in onze kernlanden ten minste één keer per maand bloemen koopt voor een vrouw. Het percentage vrouwen dat bloemen koopt voor andere vrouwen is iets lager: 22%. 14% van de consumenten koopt ten minste één keer per maand bloemen voor een man. Of die koper mannelijk of vrouwelijk is, maakt daarbij niet uit.

Geschikt of niet?
De verschillen in percentages kunnen te maken hebben met het feit dat 52% van alle respondenten vindt dat bloemen een vrouwelijk cadeau zijn. Zo´n 42% is het hier niet mee eens en vindt dat een achterhaalde gedachte, maar toch ziet slechts 22% van de consumenten bloemen als een geschikt cadeau voor een volwassen man. Deze 22% zou mannen bij verschillende gelegenheden bloemen geven: om te bedanken (49%), voor zijn verjaardag (48%), gewoon zomaar (37%) en voor Vaderdag (27%). Als de consument eenmaal het heersende taboe achter zich weet te laten, winnen bloemen dus terrein als geschenkoptie voor allerlei gelegenheden.

Sterke positieve gevoelens
Consumenten die een boeket bloemen krijgen, voelen zich blij (40%), gewaardeerd (29%) en vrolijk (34%). Vrouwen ervaren deze gevoelens het sterkst; blijdschap scoort 54%, tegenover 26% van de mannen. Hetzelfde geldt voor vrolijkheid (46% vs. 22%), een gevoel van waardering (45% vs. 32%) en zich geliefd voelen (39% vs. 18%). Over het algemeen roept het krijgen van bloemen nauwelijks negatieve gevoelens op, hoewel mannen daar wel iets hoger op scoren. Vaker dan vrouwen voelen zij zich ongemakkelijk als ze bloemen krijgen (15% vs. 5%) en soms geïrriteerd (10% vs. 2%). Toch blijkt uit de resultaten dat de positieve gevoelens sterker zijn dan de negatieve.

Conclusie
Wie voor een man een cadeautje wil bedenken, denkt niet zo snel aan bloemen. Veel mensen vinden bloemen nog steeds ‘iets voor vrouwen’, hoewel deze opvatting geleidelijk aan naar de achtergrond verdwijnt. Slechts 22% zou daadwerkelijk bloemen kopen voor een man, voor uiteenlopende gelegenheden. Het lijkt erop dat het taboe op het geven van bloemen aan een man langzaam maar zeker minder wordt. En dus kunnen we mannen steeds vaker een plezier doen met bloemen. Op Vaderdag bijvoorbeeld.

Meer informatie
Voor meer informatie over de resultaten of om het complete rapport op te vragen, kun je contact opnemen met Monique Kemperman, campagne manager, via mkemperman@bloemenbureauholland.nl.

                  
Juni 2022