• LinkedIn
  • Twitter

Tips, tricks, do’s en don’ts

25 maart 2024

Tips & tricks

  • Afbeelding
    naar een toekomstbestendige sector
    Gebruik de kansen/mogelijkheden om de sector positief te belichten.
  • Blijf op de hoogte en houd de vinger aan de pols via sociale media en nieuwsmedia.
  • Wees voorzichtig bij het plaatsen van reacties en overweeg de impact zorgvuldig.
  • Als je reageert, altijd vanuit eigen kracht en niet vanuit de verdediging.
  • Baseer reacties op feiten en onderbouw standpunten met data.
  • Wees transparant en eerlijk.
  • Zie negatieve media-uitingen als kansen voor positieve beeldvorming.

Bij twijfel over een reactie, overleg dan altijd met het team communicatie van Bloemenbureau Holland.

Hoe om te gaan met media-aanvragen?

  • Informeer naar de aard van de vraag, het betrokken medium, de context waarin het verhaal wordt geplaatst en vraag of je de vragen vooraf kan ontvangen.
  • Blijf persoonlijk, baseer je op feiten, wees eerlijk en gebruik een vooraf opgestelde kernboodschap.
  • Communiceer met korte, krachtige zinnen en blijf positief.
  • Vraag tijd voordat je reageert en stem af met het team communicatie. Afhankelijk van het onderwerp sturen wij je door naar de juiste contactpersoon.
  • Voelt een media-aanvraag niet goed aan? Dan kan het antwoord om mee te helpen aan een artikel ook ‘nee’ zijn.
  • Beloof informatie op te zoeken als je geen antwoord hebt op een vraag.
  • Stuur zelf beeldmateriaal toe bij telefonische interviews. 
  • Vraag om inzage in het artikel voordat het wordt gepubliceerd.

Wat moet je absoluut niet doen bij media-aanvragen?

  • Gehaast handelen waardoor je niet op tijd de juiste informatie tot je hebt kunnen nemen.
  • Informatie delen waarvan je niet zeker bent of het feitelijk klopt.
  • Je laten verleiden tot uitspraken waar je niet achter staat.
  • Meegaan in de mogelijke negativiteit van de journalist.
  • ‘Off the record’ allerlei tegenstrijdigheden delen ten opzichte van je eerdere verhaal.
  • Akkoord gaan met publicatie zonder inzage door jezelf of zonder het team communicatie van Bloemenbureau Holland ernaar te laten kijken.