Q&A: Invoering Algemeen Verbindend Verklaring (AVV)
Vanaf 1 januari 2025 is de AVV voor collectieve consumentencommunicatie van kracht. Bloemenbureau Holland voert de AVV uit in opdracht van de Brancheorganisatie Sierteelt.
In onderstaand overzicht vind je antwoord op veelgestelde vragen. Staat jouw vraag hier niet bij? Neem dan contact op met avv@bloemenbureauholland.nl.
Wil je meer weten over het proces rondom de AVV en hoe dit tot stand is gekomen? Bekijk de tijdlijn voor een overzicht.
Q&A: Invoering Algemeen Verbindend Verklaring
Wat verandert er en waarom?
- 1. Wat is een AVV? >>
Kortgezegd: De Algemeen Verbindend Verklaring is een beproefde en passende methode van inning. Met een AVV is wettelijk vastgelegd dat alle marktdeelnemers meebetalen aan collectieve activiteiten ten behoeve van de desbetreffende sector. Het vereiste draagvlak voor een AVV maakt het collectief groter en sterker. Het is een bewezen effectieve maatregel vanuit de Nederlandse overheid die ons in staat stelt om de inning voor de hele sierteeltsector te regelen. - 2. Waarom is gekozen voor een Algemeen Verbindend Verklaring (AVV)? >>Collectieve communicatie vraagt om een bijdrage van alle ondernemers in de sierteelt. Iedereen profiteert en iedereen draagt bij. Een van de meest effectieve manieren om dit te organiseren is een Algemeen Verbindend Verklaring (AVV). De AVV is een beproefde en passende methode waarmee het collectief groter en sterker wordt.
- 3. Over welke periode gaat de AVV? >>
De AVV is goedgekeurd voor 3 jaar, van 1-1-2025 tot 31-12-2027. Na die periode kan een nieuwe AVV worden aangevraagd. - 4. Hoe weet ik of een AVV in de praktijk voor ons werkt? >>Diverse andere brancheorganisaties in Nederland werken op basis van een AVV, met name voor collectief onderzoek. In andere landen, zoals België en Frankrijk, wordt collectieve marketing, communicatie en onderzoek binnen de sierteeltsector op dezelfde wijze - en naar tevredenheid van de achterban - georganiseerd.
- 5. Doen alle productgroepen mee? >>
Onder de AVV vallen de productgroepen snijbloemen (zowel onder glas als de buitenteelt) en kamerplanten. Bomen, bollen en tuinplanten doen niet mee omdat een groot gedeelte van deze groepen niet aan consumenten verkopen. Omdat Bloemenbureau Holland de communicatie richting consumenten verzorgt valt deze categorie buiten de aanvraag. Kijk voor meer informatie naar de AVV. -
Wat verandert er voor mij?
- 6. Wat verandert er voor kwekers en handelaren op 1 januari 2025? >>Waar tot 1 januari 2025 alleen de kwekers en kopers van RFH bijdragen aan collectieve communicatie, dragen vanaf 1 januari 2025 alle kwekers en kopers die aan de voorwaarden voldoen zoals in de AVV opgenomen (zie AVV ) bij aan collectieve communicatie. De heffing wordt niet meer geïnd via Royal FloraHolland, maar rechtstreeks door Bloemenbureau Holland.
- 7. Wat is de nieuwe bijdrage van kwekers van 2025-2027? >>De definitieve financiële bijdrage wordt opgelegd naar de jaarlijks gemeten productomzet. Voor de kweker bedraagt de hoogte van de bijdrage 0.20% waarover 15% korting is gegeven. Hiermee wordt de bijdrage 0,17% over de gemeten productomzet van snijbloemen en/of kamerplanten.
- 8. Wat is de nieuwe bijdrage van handelsbedrijven? >>Voor handelspartijen geldt dat er zal worden geheven over de totale verkoopomzet (dus niet langer op de inkoopwaarde) op - wanneer relevant - holdingniveau van in Nederland gevestigde handelsbedrijven. (Groot)handelspartijen dragen af wanneer zij meer dan 50 procent van de totale omzet realiseren uit handel in snijbloemen en kamerplanten.
- 9. Geldt er voor handelsbedrijven ook een korting zoals voor kwekers? >> Ja. Deze is al verwerkt in de nieuwe heffingspercentages voor de handelsbedrijven.
Wat zijn de heffingspercentages voor handelsbedrijven?
• 0,06% tot €33 mio over de totale verkoopomzet;
• 0,05% tussen €33 en €150 mio over de totale verkoopomzet;
• 0,03% als de geconsolideerde omzet meer dan €150 mio is - 10. Dragen alle groothandelsbedrijven bij? >>Groothandelsbedrijven dragen bij wanneer zij meer dan 50 procent van de totale omzet realiseren uit snijbloemen en kamerplanten. Zij betalen dan over de totale bedrijfsomzet. Handelaren die zich volledig richten op tuinplanten, bomen of droge bollen dragen niet bij. Reden daarvan is dat de activiteiten van het Bloemenbureau zich in essentie richten op de consument in relatie tot snijbloemen en kamerplanten
- 11. Hoe weet Bloemenbureau Holland wat ik moet betalen? >>Alle marktdeelnemers (zowel leden als niet-leden van RFH, Plantion of VGB) hebben vanuit de AVV de wettelijke verplichting om zich te registreren. Kwekers en kopers dienen de te verwachten omzet en na afloop van het jaar de definitief gemeten omzet te verstrekken. Hierbij heeft het Bloemenbureau het recht om te verlangen dat de opgaven nader worden aangetoond door het verstrekken van een afschrift van de accountantsverklaring en de door de accountant geverifieerde omzetgegevens met betrekking tot de gerealiseerde productverkopen.
- 12. Hoe gaat Bloemenbureau Holland de inning organiseren? >>We hebben afgelopen jaar gewerkt aan het inrichten van het proces en de automatisering om te innen. Vanaf juni 2025 start BBH met factureren.
Wat eraan voorafging
- 13. Hoe was de financiering van Bloemenbureau Holland tot 1 januari 2025 georganiseerd? >>Bloemenbureau Holland werd tot 1-1-2025 gefinancierd door kwekers die lid zijn van Royal FloraHolland (RFH) in binnen- en buitenland en door handelsbedrijven die klant zijn bij RFH. Een percentage (0,2% over productverkopen voor kwekers en een staffel van 0,19% tot 0,06% over productaankopen voor handelaren) wordt samengebracht en door het Bloemenbureau namens de sector ingezet voor consumentencommunicatie.
- 14. Staan sierteeltondernemers achter een AVV? >>Om daarachter te komen hebben er in 2023 en 2024 twee draagvlaktoetsen plaatsgevonden - middels een online enquête door onafhankelijk onderzoeksbureau Motivaction - waarin kwekers en handelaren zich konden uitspreken over een AVV als nieuwe methode om collectiviteit op het gebied van communicatie voor de sector te organiseren. Zij hebben zich in ruime meerderheid (respectievelijk 78% en 74%) uitgesproken vóór een AVV.
Waarom verandert er wat?
- 15. Waarom stopt Royal FloraHolland met innen? >> Omdat niet alle kwekers lid zijn van de veiling en niet alle handelaren kopen via de veiling draagt niet iedereen bij aan collectieve communicatie. Dat zorgt voor een ongelijk speelveld. Om die reden stopt Royal FloraHolland per 1 januari 2025 met de inning voor de activiteiten van Bloemenbureau Holland.
- 16. Wat is de B.O. Sierteelt? >>Brancheorganisatie Sierteeltproducten. De BO Sierteelt is in 2015 opgericht. Royal Flora Holland, VGB, KAVB, Glastuinbouw Nederland en de LTO Vakgroep Bomen en Vaste Planten participeren in deze stichting. De brancheorganisatie is door het ministerie van Economische Zaken officieel erkend en heeft de minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) gevraagd om deze maatregel voor de sector algemeen verbindend te verklaren (AVV).
Wat doet Bloemenbureau Holland en waarom is dat belangrijk?
- 17. Hoe is de Raad van Toezicht & het bestuur van Bloemenbureau Holland samengesteld? >>Zie onze website.
- 18. Wat doet Bloemenbureau Holland voor mij? >> Bloemenbureau Holland verzorgt de internationale marketing en communicatie over planten en bloemen richting de consument namens kwekers en handelaren. Onze doelstellingen? Het stimuleren van de vraag, door in onze communicatie de positieve effecten van planten en bloemen op ieders welzijn te benadrukken en het vergroten van de Top of mind Awareness. Daarnaast doen we veel consumentenonderzoek, delen we de kennis en helpen we bij de toepassing ervan. Tot slot richten we ons met sectorcommunicatie op het positief beïnvloeden van het imago van de sector. Dit doen we samen met kwekers, handelaren en netwerkpartners. Samen voor een sterke sierteelt!
- 19. Wat betekent de AVV voor het budget van BBH >> Dat zal minder zijn dan het huidige budget. Onze toekomstagenda laat echter zien dat we juist meer willen en moeten gaan doen wat betekent dat we het dus vooral anders en nog slimmer zullen gaan doen. Onze strategie is daarop gericht.
Wat kan ik verwachten?
- 20. Wat gebeurt er nu en wat kan ik verwachten? >> Tot aan de zomer, richten we ons op het registratieproces. In overeenstemming met de regeling verplichte registratie en gegevensverstrekking van de AVV dienen alle kwekers en handelaren die vallen onder deze regeling zich te registreren. Vanaf juni 2025 gaan we factureren. Alle kwekers en groothandelaren die vallen onder de regeling ontvangen vanaf deze periode een factuur met als grondslag de verwachte omzet van 2025.
- 21. Moet ik nú iets doen? >>In overeenstemming met de regeling van de AVV dienen alle kwekers en handelaren die vallen onder de AVV zich te registreren. Het registratieformulier vind je hier en we vragen organisaties om zich zo snel mogelijk te registreren. Invullen duurt zo’n 10 minuten. Mocht je tijdens het invullen van het registratieformulier vragen hebben, neem dan contact met ons op via avv@bloemenbureauholland.nl.
- 22. Ik ben lid van RFH/VGB, moet ik mij registreren? >>Iedere kweker van snijbloemen of kamerplanten én groothandel met een omzet van meer dan 50% in bloemen en planten is door het verbindend verklaren onder meer verplicht zich te registreren en gegevens te delen. Voor gedetailleerde informatie verwijzen we naar de AVV.
- 23. Wanneer kan ik een factuur verwachten? >> Vanaf juni 2025 starten we met factureren. Alle kwekers en groothandelaren die vallen onder de regeling ontvangen vanaf deze periode een factuur met als grondslag de verwachte omzet van 2025.
Wat als ik een vraag heb?
- 24. Wat kan ik doen als mijn vraag niet beantwoord wordt in dit overzicht? >>Stel je vraag via avv@bloemenbureauholland.nl.
Deze FAQ is uitsluitend bedoeld voor informatieve doeleinden en kan niet worden beschouwd als professioneel advies. Hoewel Bloemenbureau Holland zorgvuldigheid betracht bij het samenstellen en onderhouden van de FAQ, en daarbij gebruik maakt van bronnen die betrouwbaar geacht worden, kan Bloemenbureau Holland geen garanties geven met betrekking tot de juistheid, volledigheid of actualiteit van de verstrekte informatie. Bloemenbureau Holland aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele fouten of schade die voortvloeit uit het gebruik van de verstrekte informatie. Het gebruik van deze informatie is volledig op eigen risico.