Geslaagde samenwerking: shopper activatie in december

Amaryllis shopper activatie bij Fleurop leidt tot aanzienlijke toename in omzet

In december 2021 bundelden Fleurop, amarylliskwekers van Royal FloraHolland en Bloemenbureau Holland opnieuw hun krachten om meer amaryllisboeketten te verkopen in Nederland en Duitsland. En ook dit keer met hele mooie resultaten.

Twee doelen
Successful collaboration: December shopper activation Na eerdere geslaagde promotieactiviteiten, twee in Nederland en één in Duitsland, werd voor deze shopper activatie een apart doel per land gesteld. In Nederland was het doel om zo dicht mogelijk in de buurt te komen bij de resultaten van het jaar ervoor. In Duitsland wilden we op Fleurop.de 40% meer omzet met amaryllisboeketten behalen dan vorig jaar.

Resultaten Nederland
Bij aankoop van een amaryllisboeket (bij een van de 550 deelnemende Fleurop bloemisten) kon de consument een interieurstylingpakket ter waarde van € 449,- winnen. De actie werd gecommuniceerd door een socialmediacampagne en ondersteund met POS-materialen in iedere Fleurop-winkel, zoals posters en een toonbankdisplay. In totaal deden meer dan 6.000 deelnemers mee na het kopen van zo’n boeket. Daarmee zijn we heel erg dicht in de buurt gekomen van de resultaten van vorig jaar en hebben we de doelstelling behaald.

Resultaten Duitsland
Om ons doel in Duitsland te bereiken, stuurden we POS-materialen naar de 1.200 deelnemende bloemisten om in hun winkels te gebruiken en plaatsten we billboards in het gebied rondom de winkels. Online ondersteunden een socialmediacampagne en de Tollwasblumenmachen.de-website de promotieactiviteit. Net als vorig jaar maakten Duitse consumenten die een amaryllisboeket kochten kans om een van de 100 boeketten te winnen: om zelf te houden of weg te geven. Aan het eind van de campagne bleken we ver boven verwachting te hebben gepresteerd, met maar liefst 139% meer omzet. 

Lessen voor de toekomst
Deze amaryllis shopper activatie bewijst dat generieke promotie kan leiden tot een hogere omzet en meer mooie resultaten. We onderzoeken andere mogelijke samenwerkingen met Fleurop in Nederland en Duitsland om verkoop in 2022 te verhogen.

Meer informatie
Neem voor meer informatie over deze shopper activatie en de resultaten contact op met Floris Wiebosch, senior shopper activatie marketeer, via fwiebosch@bloemenbureaauholland.nl.

                  
Maart 2022