• LinkedIn
  • Twitter

Van Grauw naar Groen-campagne raakt opnieuw de juiste snaar

05 juli 2022

Tweede run buitenplantencampagne goed ontvangen volgens onderzoek

In april heeft Bloemenbureau Holland in Nederland en Duitsland een nieuwe ronde gelanceerd van de campagne Van Grauw naar Groen. Twee weken lang hebben we (buiten)planten gepromoot via social media en gratis campagnematerialen. In Nederland werd de campagne bovendien ondersteund met een radiocommercial. Vervolgens heeft marktonderzoeksbureau Motivaction gemeten of de campagne in de smaak viel en of die doeltreffend was. Op beide punten scoorden we beter dan vorig jaar.

Afbeelding
From Grey to Green campaign strikes the right chord again

Meer waardering
In 2021 waardeerden Aesthetic Explorers onze campagne met een 8. Dit jaar kreeg de campagne een 8,5, met een 7,9 in Nederland en een 8,6 in Duitsland. Motivaction heeft ook andere klantsegmenten onderzocht: Status Seekers hadden ook meer waardering voor de campagne. Zij gaven dit jaar een 7,1, tegenover een 6,6 in 2021. Ook bij Nature Carers viel de campagne in de smaak, met een beoordeling van een 7,5.

Toegenomen koopintentie
Met de campagne willen we de consument inspireren hun leefomgeving te vergroenen. Om te bekijken hoe goed dit is gelukt, heeft Motivaction de koopintentie van de respondenten gemeten. De Aesthetic Explorers gaven aan dat zij een hogere koopintentie hebben (70%) dan in 2021 (63%). Zij willen meer buitenplanten kopen voor zichzelf (38%) en voor anderen (26%); in 2021 was dat respectievelijk 30% en 20%. Hoewel deze campagne zich richt op buitenplanten, is 35% van de respondenten opvallend genoeg ook meer geneigd om kamerplanten te kopen.

Radiocommercial
In Nederland werd een radiocommercial ingezet om de aandacht te vestigen op de campagne. Die kreeg ongeveer hetzelfde cijfer (7,9) als in 2021 (7,8). Daardoor hebben we alle gestelde Key Performance Indicators (KPI's) binnen deze twee weken met gemak weten te behalen. 89% van de respondenten vond de boodschap van de radiocommercial duidelijk.

Toekomstige rondes
Het onderzoek van Motivaction laat zien dat de campagne het goed heeft gedaan bij onze beoogde doelgroep, zelfs met een kleiner mediabudget dan in 2021. Bovendien valt de campagne ook goed bij Nature Carers en Status Seekers. De komende maanden gaan we de campagne voor volgend jaar opzetten, zodat we een derde ronde kunnen lanceren.

Meer informatie
Neem voor meer informatie over de campagne Van Grauw naar Groen contact op met Isabel Groot, campagne manager, via igroot@bloemenbureauholland.nl.

                  
Juli 2022