• LinkedIn
  • Twitter

Evaluatie campagne We Hebben Meer Bloemen Nodig

18 augustus 2021

Onderzoeksbureau Motivaction evalueerde de campagne ‘We Hebben Meer Bloemen Nodig’. De campagne liep in mei in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk en in juni in Frankrijk. En de resultaten mogen er zijn! We Hebben Meer Bloemen Nodig krijgt mooie rapportcijfers en zorgde voor een grotere interesse in (het kopen van) bloemen.

Afbeelding
Evaluatie campagne We Hebben Meer Bloemen Nodig
Positief over de campagne

  • Bijna de helft (46%) van de ondervraagden uit de belangrijkste doelgroep (Aesthetic Explorer) heeft na deze campagne meer interesse in bloemen. 
  • 65% van de ondervraagden uit deze doelgroep is door de campagne aangezet tot koop van bloemen.
  • Zij zijn heel positief over de campagne en geven een 8,1 als rapportcijfer. Franse ondervraagden beoordelen de campagne het hoogst, met een 8,4. Eén van de beste beoordelingen sinds we campagnes op deze manier evalueren. De campagne is dus goed afgestemd op de doelgroep. 
  • De ondervraagden vinden het een goed idee om bloemen te promoten als verspreiders van geluk en als ideale cadeaus. 

Meer bloemen kopen
Tweederde van ondervraagde consumenten uit de belangrijkste doelgroep voelt zich dus aangemoedigd om bloemen te kopen na het zien van de campagne. Interessant bijverschijnsel: deze consumenten zijn door de bloemencampagne ook aangemoedigd tot kopen van kamerplanten (60%) en voelen zich bovendien aangemoedigd om buitenplanten aan te schaffen (56%).

Bijna één op de vier (24%) van de in het onderzoek ondervraagde consumenten uit de belangrijkste doelgroep verwacht het komende jaar meer bloemen voor zichzelf in huis te halen. Bijna eenderde (29%) wil de komende twaalf maanden meer bloemen kopen als cadeau. Datzelfde geldt voor kamer- (27%) en tuinplanten (27%).

Resultaten media-inzet
De media-inzet van de campagne bestond uit tv, online video via Facebook, Instagram en YouTube en POS-materialen op de winkelvloer. Ook waren er in alle landen succesvolle pr-acties. In Nederland werd de campagne daarnaast versterkt door een shopper activatie met Fleurop en Roselily

De resultaten? De tv-inzet leverde een significante bijdrage aan het bereik en de herkenning van de campagne. De campagnevideo werd het meest op televisie gezien, gevolgd door Facebook, YouTube en Instagram.

Reacties van respondenten
Een greep uit reactie van ondervraagden, in alle landen:

  • “Deze campagne is leuk. Hij is bedoeld voor alle leeftijden. Met de commercial en de posters laat je zien waarom mensen meer bloemen moeten kopen” (Duitse consument).
  • "Deze campagne is heel representatief en krijgt mensen aan het praten over bloemen, dat zien we niet vaak genoeg" (Franse consument).
  • “Leuk, zeker in deze tijd van een pandemie, dit soort campagnes werken opbeurend” (Nederlandse consument).
  • "Ik denk dat deze campagne extreem uniek is en eigenlijk best cool- als ik eerlijk mag zijn" (Britse consument).

Meer informatie?
Wil je meer weten over de campagne en/of de evaluatie, neem dan contact op met Daan Langstraat via dlangstraat@bloemenbureauholland.nl.
                   
Augustus 2021