• LinkedIn
  • Twitter

Mooie uitkomst enquête achterban

04 maart 2021

Maart 2021

We zijn al gestart met de verbeterpunten

Begin december 2020 stuurden we een enquête naar onze betalende achterban. We wilden peilen hoe bekend onze activiteiten bij hen zijn en of ze tevreden zijn over wat we doen. De resultaten bleken positief en we hebben de verbeterpunten inmiddels ook opgepakt. De belangrijkste conclusie? Hoe beter we kwekers en handelsbedrijven informeren, hoe positiever ze onze activiteiten beoordelen.

89% positief over geboden inspiratie 

Afbeelding
Mooie uitkomst enquête achterban
De enquête werd verstuurd naar ruim 700 lezers van onze Nederlandse nieuwsbrief, bestaande uit kwekers en handelsbedrijven die lid of klant zijn van Royal FloraHolland. Het overgrote deel van de lezers blijkt goed op de hoogte te zijn van onze voornaamste activiteiten. Zo is ruim 80% goed  geïnformeerd over de consumentencampagnes en de content op Mooiwatbloemendoen.nl en Mooiwatplantendoen.nl. Maar liefst 89% van de respondenten vindt de inspiratie die we de consument bieden (zeer) goed.

Plaatsvervangend trots op campagnes
Veel respondenten gaven een toelichting bij de antwoorden. Eén van de mooiste complimenten die we zo kregen was: ‘Ik vind de campagnes Bedankt Plant en We Hebben Meer Bloemen Nodig zeer treffende campagnes, ben plaatsvervangend trots daarop’. Het toelichtingsveld werd soms ook gebruikt om vragen te stellen. Omdat de resultaten anoniem zijn kunnen wij helaas niet individueel reageren, je kunt hiervoor contact opnemen met Simone Dussine

Hoe beter geïnformeerd, hoe positiever
De belangrijkste conclusie is misschien een open deur, maar blijft relevant: hoe beter we onze lezers informeren, hoe positiever onze activiteiten beoordeeld worden. Daarom optimaliseren we onze nieuwsbrieven continue en proberen we een groter deel van onze achterban actief te bereiken. Natuurlijk zijn er ook verbeterpunten gesignaleerd. Gelukkig vaak over onderwerpen waar we al aan werken. Zo geven we in een volgende nieuwsbrief een update over de verbeterde beeldbank en de Marketing Portal. Ook delen we sinds een aantal maanden meer resultaten van onze campagnes, shopper activaties en onderzoek. 

Informeren over toekomstige campagnes
Het verzoek om eerder informatie te delen over toekomstige campagnes pakken we ook weer op. We proberen onze campagnes, content en shopper activatie-activiteiten zo ver mogelijk vooruit te plannen, zodat we de achterban al vroeg kunnen meenemen. Helaas hadden we in 2020 vanwege corona nog te weinig duidelijkheid over ons langetermijnbudget. We streven ernaar om deze informatieachterstand in de zomer in te lopen.

Country managers
Een ander veelgehoord punt van de respondenten is dat ze onze collega’s in het buitenland niet goed kennen. Mede daarom zetten we binnenkort onze country managers in de spotlight. We zullen dan hun werkzaamheden toelichten als oren en ogen in de kernlanden en als eerste aanspreekpunt ter plaatse. 

Laat je stem horen!
We houden onze vinger jaarrond aan de pols en horen graag de mening van onze achterban. Laat ons dus weten wat je vindt van onze activiteiten. Niet alleen via enquêtes, maar ook bij de Jaarpresentatie, klankbord/stakeholdersessies over campagnes en uiteraard in de persoonlijke gesprekken met Bloemenbureau Holland medewerkers. De bovengenoemde enquête werd door relatief weinig van de ontvangers ingevuld. Om nog beter op de behoefte van onze achterban in te spelen, hopen wij voor onze volgende eindejaarsenquête op een hogere deelname. 

Blijf op de hoogte
Wil je van al het nieuws over onze activiteiten op de hoogte zijn, schrijf je dan in voor onze Nederlandse, Duitse, Franse, Engelse en Internationale nieuwsbrief (Engels) via deze link.

Meer informatie
Voor meer informatie over deze enquête neem je contact op met Simone Dussine, manager country management en corporate communicatie, via sdussine@bloemenbureauholland.nl.