• LinkedIn
  • Twitter

Bekijk onze Jaarpresentatie 2022-2023

28 juni 2021

Afbeelding
Bekijk onze Jaarpresentatie 2022-2023

Wat hebben we voor de sector bereikt en vooruitblik op komende jaren

Het is zover! Je kunt nu onze video ‘Jaarpresentatie 2022-2023’ bekijken. Gemaakt voor onze stakeholders en vrij te bekijken voor alle geïnteresseerde sectorgenoten. Na een onverwacht hectisch 2020 en een rumoerig begin van 2021 kijken we graag met jullie vooruit naar alle mooie campagnes en promoties om consumenten te motiveren om meer bloemen en planten te kopen.

Bekijk de video
We nodigen je van harte uit om de video hieronder aan te klikken en je in iets meer dan 20 minuten door Dennis van der Lubbe te laten bijpraten. 

Please accept marketing-cookies to watch this content.

Voor wie dat wenst, er is ook een versie van deze video beschikbaar met Engelse ondertiteling.
Klik hier.

Een samenvatting van de onderwerpen in de video

Terugblik belangrijkste activiteiten 2020-2021 
De consumenten in onze kernlanden Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk zijn de afgelopen maanden veelvuldig bereikt met campagnes voor bloemen, kamerplanten en buitenplanten. We benaderden hen via massamedia, PR-activiteiten, content op onze websites, via onze social media kanalen, via influencers, met shopper activaties en door nieuwsbrieven per e-mail.

  • Aan het begin van de coronacrisis staken we de sector en de consument een hart onder de riem met de ‘Let Hope Bloom’-campagne. 
  • Ook de extra campagne ‘Vul de afstand met schoonheid’, ontwikkeld in samenwerking met vele sectorgenoten, is voortgekomen uit de crisis en met veel enthousiasme ontvangen. 
  • Niet alle activiteiten konden doorgaan. Zo hebben we in juni 2020 de ‘We Hebben Meer Bloemen Nodig’-campagne moeten annuleren en zijn we 2021 gestart zonder de ‘Plant Design’-campagne. 
  • Gelukkig is een groot aantal andere belangrijke activiteiten wel uitgevoerd, zoals terugkerende seizoenscampagnes als ‘Kerst kleurt met bloemen’, waarvoor we samen met Fleurop een shopper activatie in Nederland en Duitsland neerzetten. Jeroen de Zwart, CEO van Fleurop, vertelt hier meer over. Ook voor ‘Lente is bloemen’ was er een mooie contentmix van lente, Pasen en Moederdag. 
  • De Valentijnscampagne ‘We hebben meer liefde nodig’ presteerde goed. De doelgroep waardeerde de campagne met een 8 en 66% gaf aan bloemen te willen kopen na het zien ervan.
  • Met de nieuwe buitenplantencampagne ‘Van Grauw naar Groen’, riepen we op om de leefomgeving te vergroenen. Naast aandacht op social media, buitenreclame en radio hebben we in Amsterdam ook de allereerste Groenburgemeester benoemd. Voor buitenplanten was er - gelinked aan deze campagne - een shopper activatie in Jumbo supermarkten door heel Nederland, met mooie verkoopresultaten.
  • In 2021 is de ‘We Hebben Meer Bloemen’-campagne weer uitgerold. Nu met een impactvolle 10-secondenfilm voor televisie en social media in Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk, ondersteund met PR, content en een Nederlandse shopper activatie.
  • Als vernieuwend alternatief voor de Bloemenagenda en Woonplant van de Maand, hebben we afgelopen jaar De Trend Collecties in alle kernlanden geïntroduceerd. De resultaten zijn veelbelovend. De influencersamenwerkingen zijn samen bijvoorbeeld 3,7 miljoen keer bekeken.

Shopper activaties
Net zoals afgelopen jaren stijgt het aantal samenwerkingen met kwekers en handel voor shopper activaties. In 2021 verwachten we maar liefst twintig shopper activaties in meerdere landen te realiseren. Coen Jeuken, assortimentsmanager bloemen en planten bij Jumbo Supermarkten, vertelt over zijn ervaringen hiermee.

EU-campagnes
Afgelopen jaar zijn we in samenwerking met Union Fleurs en 6 andere organisaties binnen de sierteeltbranche in Europa erin geslaagd om een aanzienlijke EU-subsidie te bemachtigen waardoor we in 7 landen ruim 40 miljoen consumenten bereikten met de gezamenlijke ‘Blijf stralen’-campagne. Ook voor komende jaren hebben we een aanvraag gedaan voor een EU-subsidie. Ditmaal in samenwerking met de VLAM in Vlaanderen en de BdB in Duitsland. Hiermee beogen we onze campagne ‘Van Grauw naar Groen’ ook in het buitenland groot onder de aandacht van de consument te kunnen brengen. 

Vooruitblik

  • Voor de laatste maanden van 2021 brengen we kamerplanten onder de aandacht van de consument door middel van de Trend Collectie en natuurlijk staat ook de succesvolle ‘Bedankt Plant’-campagne nog op de kalender. 
  • De snijbloemen stralen de rest van 2021 door in de seizoenscampagnes en ook tijdens De Trend Collectie vanaf september.
  • In oktober starten we een pilot voor een geheel nieuwe campagne voor snijbloemen. We hopen natuurlijk op goede resultaten en voldoende budget om deze campagne ook de komende jaren op de agenda te houden.

Communicatiekalender 2022-2023

  • In de Communicatiekalender voor 2022 staat de ‘Plant Design’-campagne opnieuw gepland. Ook de  ‘Bedankt Plant’-campagne komt nog een jaar terug en de nieuwe ‘Van Grauw naar Groen’-campagne zal worden herhaald.
  • De Communicatiekalender voor snijbloemen voor 2022 is voor een groot deel identiek aan dit jaar. Consumenten worden met de seizoenscampagnes en de Trend Collectie verleid met aantrekkelijke content over bloemen. We hopen hier het vervolg van de nieuwe pilot campagne voor bloemen aan toe te voegen.
  • Naast herhaling van een aantal vertrouwde en succesvolle campagnes, verwachten we dat we in 2023 zowel voor snijbloemen als voor kamerplanten met een geheel nieuwe campagne gaan komen. 

Download de Communicatiekalenders
In de carrousel hieronder vind je de verschillende onderdelen van de Communicatiekalender 2021, 2022 en 2023. Of download de complete Communicatiekalenders via onderstaande links als pdf-bestand.

Communicatiekalender 2021.pdf
Communicatiekalender 2022.pdf
Communicatiekalender 2023.pdf

Bedankt voor het vertrouwen
Bovenstaande was en is niet mogelijk zonder de samenwerking met en het vertrouwen van de sierteeltsector. Bloemenbureau Holland bedankt haar achterban hier dan ook van harte voor. Dankzij het huidige systeem van heffing van de promotiebijdragen worden wij in staat gesteld om in de belangrijkste landen voor onze sector, consumenten op een positieve manier te inspireren en te motiveren om bloemen en planten te kopen. Laten we deze promotionele bijdrage dan ook niet zien als kosten van vandaag maar juist als investering voor de toekomst. 

Vragen?
Heb je nog vragen of opmerkingen over de presentatie, of wil je samenwerken met Bloemenbureau Holland, bijvoorbeeld met een shopper activatie? Mail ons dan op info@bloemenbureauholland.nl of neem rechtstreeks contact op met Dennis van der Lubbe via dvanderlubbe@bloemenbureauholland.

Weet dat de deur altijd open staat voor een gesprek. Live zodra het weer kan of anders digitaal.

                
22 juni 2021