• LinkedIn
  • Twitter

Bloemenagenda 2015 gaat verder met de lelie

26 mei 2015

Van week 23 tot en met 26 staat de stijlvolle lelie centraal  in de Bloemenagenda. Op Mooiwatbloemendoen.nl leest de consument in de agenda alles over deze veelzijdige bloem die keus te over biedt in kleur, vorm en grootte.

Lelie in stijltrend Eco Luxe 
Van iedere bloem in de Bloemenagenda zijn nieuwe beelden gefotografeerd in lijn met de Groenbranche Trends 2015*. Deze trends zijn een doorvertaling van de nieuwste consumententrends, specifiek gericht op de groene branche voor zowel binnen als buiten. Er zijn drie stijltrends te onderscheiden: Unexpected Wild, Eco Luxe en The Happy Life. Iedere bloem op de Bloemenagenda is in één van deze stijlen gefotografeerd. Voor de lelie is dit de stijltrend Eco Luxe.

Kleuren en vormen van de lelie
Met de lelie kun je alle kanten op. Ze biedt je volop keus qua kleur, vorm en grootte. Zo vind je de lelie in sereen wit en rustig roze, maar ook in opvallend rood, geel, paars en oranje. Ze is er bovendien ook met strepen of stippen. De bloemen kunnen een doorsnee hebben van 7 tot wel 25 centimeter. Dubbele lelies hebben trouwens geen meeldraden.

Symboliek van de lelie
De lelie zit echt boordevol symboliek. De belangrijkste symbolische betekenissen zijn:
•    Vrouwelijkheid. In de tijd van de Grieken en Romeinen kregen bruiden een kroon van lelies in de hoop op een puur en vruchtbaar leven.
•    Liefde. In de Victoriaanse tijd wist men bij het ontvangen van een zoetgeurende lelie zeker: ‘Dit is mijn minnaar’.
•    Zuiverheid. Witte lelies worden vaak op bruiloften gebruikt als teken van maagdelijkheid en zuiverheid.
•    Vergankelijkheid. De serene en pure uitstraling van de lelie geven uitdrukking aan emoties in tijden van verlies en rouw.

De Bloemenagenda 2015
De Bloemenagenda is een initiatief van Bloemenbureau Holland in samenspraak met FloraHolland en de VBW; zij hebben samen de vijftien bloemen van de agenda geselecteerd. Bloemenbureau Holland sluit met de Bloemenagenda aan bij de wens om seizoensgebonden bloemen, productspecifieke promoties en bloemen die jaarrond verkrijgbaar zijn te promoten bij consumenten. De Bloemenagenda 2015 bestaat nog uit de volgende bloemen:

•    Week 23 t/m 26    Lelie
•    Week 27 t/m 30    Zonnebloem
•    Week 30 t/m 32    Calla
•    Week 32 t/m 35    Hortensia
•    Week 36 t/m 40    Chrysant
•    Week 40 t/m 42    Alstroemeria
•    Week 42 t/m 45    Lisianthus
•    Week 45 t/m 48    Orchidee
•    Week 48 t/m 52    Amaryllis

 *De Groenbranche Trends 2015 zijn tot stand gekomen door een samenwerking tussen Tuinbranche Nederland, Branchevereniging VHG, iBulb en Bloemenbureau Holland.