• LinkedIn
  • Twitter

Samenwerkingsverband krijgt vervolg en lanceert Stijltrends 2016

09 november 2015

Na de succesvolle samenwerking in de ontwikkeling van de Groenbranche Stijltrends 2015 hebben Tuinbranche Nederland, Branchevereniging VHG, Bloemenbureau Holland en iBulb wederom de handen ineen geslagen om gezamenlijk de trends 2016 te vertalen naar de groenbranche.

Samen met trendwatcher Aafje Nijman van Bureau Nijman + van Haaster is de succesvolle samenwerking dit jaar voortgezet en zijn de Groenbranche Trends 2016 een feit. De trendinformatie 2016 is reeds beschikbaar en wordt vanaf 1 januari in (internationale) media getoond. 

Kracht van samenwerking
De samenwerking is ontstaan door de aanhoudende vraag van redacties naar trends en ontwikkelingen in groen en de behoefte om  als sector zoveel mogelijk als eenheid naar buiten te treden. Het versterkt het verhaal naar redacties wanneer vier sectororganisaties één verhaal met de pers delen. De communicatie is consistent en dus helder. Vanuit een gelijke basis, de Groenbranche Stijltrends 2016, realiseren de vier organisaties PR en activiteiten binnen hun eigen branche. Door de goede resultaten en prettige samenwerking zijn de vier organisaties ook reeds gestart met de ontwikkeling van de Groenbranche Stijltrends 2017.

Zichtbaarheid groen
Met hulp van de Groenbranche Stijltrends 2016 wordt er o.a. specifiek en nieuwswaardig beeld- en persmateriaal ontwikkeld met als doel zoveel mogelijk publiciteit te generen in de media. Dit draagt bij aan het vergroten van de zichtbaarheid van ‘groen’ bij de consument. Naast media worden ook leden en financiers van de samenwerkende organisaties over de trends geïnformeerd, zodat zij dit kunnen toepassen bij het maken van keuzes voor bijvoorbeeld inkoop of productinnovatie.

Trendthema Wakker
Het trendthema van 2016 is Wakker: onder invloed van economische, sociale en maatschappelijke ontwikkelingen verandert er van alles om ons heen. De wereld is volop in beweging. Informatie gaat in een handomdraai de wereld over en de grens tussen mens en computer is soms lastig te herkennen. Veranderingen gaan gepaard met de nodige turbulentie. Hypes volgen elkaar steeds sneller op en duwen mensen twee kanten op. Enerzijds wenden mensen zich tot de huiselijke omgeving voor comfort, vertrouwdheid en rust. Aan de andere kant staan mensen open voor wereldwijde opvattingen. Oude marktstructuren veranderen; er ontstaan directere handelsrelaties tussen producent en consument. En deze nieuwe structuren kunnen leiden tot onduidelijke situaties waardoor de behoefte ontstaat aan gidsen om klanten te begeleiden. Kortom, een tijd om onze ogen wijd open te zetten, want er gebeurt ontzettend veel! Een tijd waarvan bloemen, planten en bloembollen overtuigend deelgenoot zijn.

De stijltrends
De Groenbranche Stijltrends 2016 zijn een doorvertaling van deze ontwikkelingen specifiek gericht op de groene branche, voor toepassing zowel binnenshuis als buitenshuis. De Groenbranche Trends 2016 omvatten drie stijltrends die ieder een ander type consument aanspreken, te weten: Connect The Story, Reconsider Space en The World Beyond. Bloemenbureau Holland ontwikkelde nog een extra stijltrend te weten More is More.